Suurlähettiläs Maimo Henriksson uskoo Pohjois-Norjan mahdollisuuksiin

15.11.2013

Norjan pohjoisalueet ovat kehittymässä eteläisen pääkaupungin vertaisiksi tieteen, teknologian ja kaupankäynnin keskittymiksi.

Norjan suurlähettiläs Maimo Henriksson kertoi luennollaan, kuinka Norjassa meneillään olevat muutokset vaikuttavat tulevaisuuden työvoimatarpeeseen. ​

Pan-Eurooppa Instituutin Studia Generalian luentosarjassa Emerging trends in the Baltic Sea region Kuultiin Suomen Norjan suurlähettiläs Maimo Henrikssonin pitämä luento The dynamic Norwegian market – untapped potential for Finnish companies and Finnish knowhow Turun kauppakorkeakoululla torstaina 14.11.

Henriksson kertoi luennolla Norjan yhteiskunnallisen tilanteen kehityksestä ja talouden kasvusta.

– Norjan omaa edellytykset menestykseen, mutta kysyntä esimerkiksi suomalaiselle työvoimalle ja erikoisasiantuntijuudelle on kasvussa, Henriksson kertoi.

Kehittyvä öljyntuottaja

Norjan taloudellinen ja yhteiskunnallinen tilanne on tunnetusti hyvä. Maan työttömyysaste 3,5 prosenttia on alhainen verrattuna esimerkiksi Suomen noin 9 prosenttiin. Valtiolla ei myöskään ole velkaa.

Henriksson kertoi, että maan BKT-aste on kasvanut 3,1 prosenttia vuosien 2011 ja 2012 aikana. Norjan tuottaman öljyn markkina-arvo on jopa 590 miljardia euroa.  Pelkästään vuonna 2013 öljyn ja kaasun jalostuksen kehittämiseen investoidaan jopa 26 miljardia euroa.

Henriksson kertoi, että 1970-luvulla käyttöönotetut öljylähteet ovat edelleen tuottoisia.  Niiden rinnalle ollaan kuitenkin kehittelemässä myös uusia meren pohjassa sijaitsevia ja täysin vedenalaisia jalostamoja.

– Pinnanalaisille porausasemille norjalaiset kaipaavat esimerkiksi suomalaista erikoisosaamista erilaisten mittaus-, satelliittiyhteys- ja porausjärjestelmien luomiseksi, Henriksson sanoi.

Työvoimaa pohjoisille alueille

Henriksson kertoi, että maan kehityksen painopisteet ovat siirtymässä kohti pohjoista.

Pohjoiseen on suunnitteilla muun muassa uusi lentokenttä, moottoritie, voimalinja ja tuulipuisto.  Pohjoisilla alueilla tuleekin olemaan pian pulaa asiantuntevasta työvoimasta, esimerkiksi insinööreistä.

– Etenkin Tromsø on kehittymässä arktiseksi pääkaupungiksi, Henriksson jatkoi.

Henriksson kannustikin suomalaisia tulemaan Norjaan, jos Suomesta ei löydy oman alan töitä.

– Toivottavaa olisi myös, että Suomen ja Norjan välinen vaihto-oppilastoiminta lisääntyisi. Tällä hetkellä meillä on suomalaisia vaihto-opiskelijoita todella vähän.

Henriksson on työskennellyt aiemmin Suomen suurlähetystöissä Venäjällä ja Unkarissa. Suomen suurlähettilääksi hänet nimitettiin vuonna 2010. Pohjakoulutukseltaan Henriksson on sekä kauppatieteiden että oikeustieteen maisteri.

Matilda Herjanto

Luotu 15.11.2013 | Muokattu 19.11.2013