Sydänterveyden osatekijät kunnossa vain prosentilla nuorista aikuisista

20.06.2013

Turun yliopiston sydäntutkimuskeskuksen ja kansainvälisen i3C-konsortion tutkimus osoittaa, että sydänterveyttä edistävillä tekijöillä on myönteinen vaikutus valtimoiden rakenteeseen jo nuorilla aikuisilla.

Sydämelle terveelliseen ruokavalioon kuuluu päivittäisestä kasvisannoksesta huolehtiminen.

​Tutkimus selvitti sydänterveyden osatekijöitä ja niiden yhteyttä kaulavaltimon seinämän paksuuteen 5 785 nuorella aikuisella Suomessa, Yhdysvalloissa ja Australiassa. Sydänterveyden osatekijöitä mitattiin kliinisillä tutkimuksilla ja kaulavaltimon seinämän paksuutta ultraäänellä. Nykytiedon mukaan valtimoiden seinämän paksuuntuminen on valtimonkovettumataudin keskeisiä varhaisia muutoksia.

– Sydänterveystekijöiden lukumäärä vaikutti verisuonten terveyteen: mitä enemmän ihanteellisia sydänterveyden osatekijöitä, sitä ohuempi oli kaulavaltimoiden seinämä. Jos neljäkin sydänterveyden osatekijää toteutui, oli kaulavaltimoiden seinämä jo keskimääräistä ohuempi, akatemiaprofessori Olli Raitakari Turun yliopistosta kertoo.

Ihanteellista sydänterveyttä kuvastavat normaalipaino, tupakoimattomuus, riittävä liikunta, terveellinen ruokavalio sekä suosituksien mukaiset verenpaineen, kolesteroliarvojen ja verensokerin tasot. Terveelliseen ruokavalioon kuuluu päivittäin kasviksia, hedelmiä ja täysjyväviljatuotteita sekä kalaa vähintään kahdesti viikossa. Ihanteellista olisi myös välttää tyydyttynyttä rasvaa ja suolaa sekä sokeroituja virvoitusjuomia.

Määritelmä ihanteelliselle sydänterveydelle esiteltiin vuonna 2010 osana American Heart Association -järjestön suunnitelmaa sydäntautikuolleisuuden alentamiseksi. Sydänterveys on myönteisten asioiden summa, ja moniin sen osatekijöihin ihminen voi itse vaikuttaa terveillä elämäntavoilla.

Kala ja täysjyvävilja suomalaisten valtteja

– Ihanteelliseen sydänterveyteen, jossa kaikki osatekijät toteutuivat, ylsi vain 1 % kaikista tutkituista. Suurin osa liikkui riittävästi, ja monella olivat verensokeri ja kolesteroli suositellulla tasolla. Sen sijaan vain 7 %:lla oli ruokavalio sydänterveyden kannalta ihanteellinen. Harvalla toteutui suosituksen mukainen kalan syönti sekä suolan ja tyydyttyneen rasvan välttäminen, Sydäntutkimuskeskuksen erikoistutkija Mervi Oikonen sanoo.

Kansainvälisesti vertailtaessa suomalaiset söivät useammin kalaa ja joivat harvemmin sokeroituja virvoitusjuomia. Suomessa syötiin myös eniten täysjyväviljaa.

Tutustu tutkimukseen

Tutkimus on julkaistu lääketieteen alan avoimessa julkaisusarjassa Journal of the American Heart Association.

Oikonen M, Laitinen TT, Magnussen CG, Steinberger J, Sinaiko AR, Dwyer T, Venn A, Smith KJ, Hutri-Kähönen N, Pahkala K, Mikkilä V, Prineas R, Viikari JSA, Morrison JA, Woo JG, Chen W, Nicklas T, Srinivasan SR, Berenson G, Juonala M, Raitakari OT. Ideal cardiovascular health in young adult populations from the United States, Finland, and Australia and its association with cIMT: The International Childhood Cardiovascular Cohort (i3C) Consortium. Journal of the American Heart Association 2013.

Teksti: Jussi Matikainen
Kuva: Martin Cathrae