Syöpäsäätiön suurimmat apurahat Turun yliopistoon

14.11.2013

Johanna Ivaskan ja Klaus Eleniuksen tutkimusryhmät saivat 300 000 euron suurapurahat.

​Tänä vuonna Syöpäsäätiö jakoi kaksi suurapurahaa, joista kumpikin on suuruudeltaan 300 000 euroa. Kummatkin apurahat myönnettiin Turun yliopistoon.

Professori Johanna Ivaska tutkimusryhmineen sai Roosa nauha -rahaston apurahan. Ivaskan tutkimusryhmä on löytänyt aiemmin tuntemattoman, erityisesti rintasyövän etäpesäkkeiden syntyä säätelevän tekijän.

Tutkimusryhmä etsii keinoja, joilla voidaan estää syövän kasvua ja etäpesäkkeitä säätelevän rintasyövän proteiinivaikutus.

– Leijonanosa maailmalla tehtävästä syöpätutkimuksesta ja lääkekehityksestä keskittyy muutamaan syövän keskeiseen kohdeproteiiniin. Tarvitaan ennakkoluulotonta tutkimusta uusien syövän leviämistä tai kasvua säätelevien tekijöiden ymmärtämiseksi, jotta kymmenen vuoden päästä meillä on tarjota hoitovaihtoehtoja potilaille, joiden syöpä on muuntunut vastustuskykyiseksi nykyisille lääkkeille, Ivaska sanoo.

Toinen suurapuraha jaettiin Syöpäsäätiön juhlatoimikunnan rahastosta professori Klaus Eleniukselle ja hänen tutkimusryhmälleen.

Ryhmä tutkii syövän kasvutekijäviestintää. Tavoitteena on kehittää tehokkaampia ja vähemmän sivuvaikutuksia aiheuttavia syövän hoitotapoja.

– Lisääntynyt tieto siitä, keneen potilaista mikäkin lääke tehoaa, parantaa hoitotuloksia ja mahdollistaa kalliiden lääkkeiden kustannustehokkaan hyödyntämisen. Merkittävänä osana hoitopäätösten tekoa on tulevaisuudessa yhä yksityiskohtaisempi tieto kasvaimen geenitason muutoksista, Elenius kertoo.

Kummatkin apurajat ovat kestoltaan kolmivuotisia. Kaikkiaan Syöpäsäätiö kohdentaa vuonna 2013 vuonna syöpätutkimukseen noin 5,4 miljoonaa euroa.

TK

Luotu 14.11.2013 | Muokattu 14.11.2013