Taidehistorioitsijoiden teos esittelee julkisen taiteen

28.11.2013

Turun yliopiston taidehistorian tuore artikkelikokoelma esittelee julkisen taiteen moninaisia muotoja. Kulttuuripääkaupunkivuoden innoittamassa teoksessa linkitetään Turun ja Tallinnan julkinen taide osaksi kansainvälistä julkisen taiteen kirjoa.

​Uutuusteos Machineries of Public Art: From Durable to Transient, From Site-bound to Mobile  käsittelee julkista taidetta veistoksista postikortteihin, mediateoksista yhteisöllisiin tapahtumiin. Sen kansainvälinen kirjoittajakunta tarkastelee teoksia osana julkisen tilan rakenteita: taiteen, politiikan, julkisen tilan ja ajan risteyskohdissa.

Teoksessa hiotaan julkisen taiteen määritelmiä suhteessa ajankohtaisiin tieteellisiin kysymyksiin, kuten liikkuvuuteen, performatiivisuuteen ja osallistumiseen.

Taiteiden tutkimuksen Utukirjojen julkaiseman teoksen on toteutettu Turun yliopiston taidehistorian ja mediatutkimuksen kulttuuripääkaupunkivuoden tutkimushankkeessa Turku päältä katsoen”: Taide ja julkinen tila tutkimuksen kohteena.

Teoksen ovat toimittaneet Turun yliopiston tutkijat Johanna Ruohonen ja Asta Kihlman. Artikkelien kirjoittajina ovat  Altti Kuusamo, Johanna Ruohonen, Jukka Sihvonen, Nicolas Whybrow Hanna Johansson, Ingrid Ruudi sekä Jan Kenneth Weckman.

EH

Luotu 28.11.2013 | Muokattu 28.11.2013