Täysin uudistettu Tuorlan planetaario on teknisesti Euroopan kärkikastia

20.04.2017

Turun yliopiston Tuorlan planetaariossa maaliskuun aikana tehty laitteiston ja kuvun päivitys on nostanut planetaarion teknisesti Euroopan kärkikastiin, minkä uskotaan houkuttelevan paikalle lisää kävijöitä.

​Uudistusten myötä Kaarinassa sijaitsevan Tuorlan planetaarion yleisölle näytettävien elokuvien laatu ja sisältö paranee huomattavasti. Planetaarion ohjelmistossa on tähtitieteen ja fysiikan ajankohtaisia asioita käsitteleviä elokuvia.

Täysin uudistuneeseen planetaarioon toivotaan lisää kävijöitä.

– Planetaarion profiilia pyritään nostamaan esimerkiksi näyttämällä enemmän ja laadukkaampia elokuvia. Lisäksi pyritään tuottamaan omia elokuvia yhteistyössä Turun ammattikorkeakoulun kanssa, kertoo planetaariota esitellyt tutkijatohtori Pasi Nurmi.

Uusi kupumallinen valkokangas tuottaa elokuvamaisen 3D-vaikutelman ilman 3D-laseja, ja myös kuvaresoluutio sekä kirkkaus ovat huipputasoa. Turun yliopisto on investoinut planetaarion uuteen laitteistoon runsaat 150 000 euroa.

Planetaario on suunnattu kaikenikäisille

Ryhmien lisäksi myös perheiden toivotaan löytävän tiensä planetaarioon. Nurmi muistuttaa, että planetaario sopii alle kolmevuotiaita lapsia lukuun ottamatta lähes kenelle tahansa. Se on auki myös ilman ryhmävarausta lauantaisin ja sunnuntaisin sekä loma-aikoina laajennetusti.
  Tutkijatohtori Pasi Nurmi esitteli planetaariota.

Planetaarion avajaisissa 12.4. esitettiin kaksi elokuvaa, Cernissä tehtävästä pimeän aineen metsästyksestä kertova kevään uutuuselokuva Phantom of the Universe sekä planetaarion omaa tuotantoa oleva, yhteistyössä Turun AMK:n kanssa toteutettu lapsille suunnattu animaatio Tähtikeikka.

Yleisölle tarkoitettu Tuorlan planetaario toimii Tuorlan observatorion yhteydessä. Observatorio muodostaa tähtitieteen osaston Turun yliopiston fysiikan ja tähtitieteen laitoksessa.
www.plane.fi

Matias Suksi