Tehokas mikrokontrolleri nappasi palkinnon liikeideakilpailussa

17.12.2014

Pienen energiankulutuksen mikrokontrolleri mahdollistaa uusien älylaitteiden kehittämisen. Turun yliopiston Technology Research Centerin tutkijoiden liikeidea palkittiin Paras Businesspolku -kilpailussa 10 000 eurolla. Haavanhoitojärjestelmää kehittämässä olleet Jan-Erik Eriksson ja Mikael Bergel vastaanottivat 20 000 euron palkinnon. Mikrokontrollerin kehittäjistä Lauri Koskinen ja Markus Hiienkari olivat paikalla vastaanottamassa 10 000 euron palkinnon.

​Tutkijoiden luoma energiatehokas mikrokontrolleri mahdollistaa Internet of Things -ajattelun ja puettavan elektroniikan, kuten älykellojen, kehittämisen. Laitteet vaativat ennen kaikkea kestävän akun, joten mikroprosessorien energiankulutuksen on oltava matalalla tasolla.

– Liikeideamme ansiosta on mahdollista kehittää parhaimmillaan yli sata kertaa nykyisiä parempia prosessoreja. Idea soveltuu laitteisiin, jotka vaativat paljon älyteknologiaa. Lisäksi se luo edellytykset aivan uusien älylaitteiden valmistukselle, Technology Research Centerin tutkija Lauri Koskinen toteaa.

Puettavan elektroniikan ja älyesineiden markkinoiden odotetaan kasvavan lähivuosien aikana 40 prosentin vuositahtia.

– Idea on jo edennyt koeversioihin ja idean suojaus on aloitettu. Taustaryhmällä on myös hyvä näkemys markkinapotentiaalista. Liikeidean etenemistapa on lisäksi hyvin pohdittu, tuomariston puheenjohtajana toiminut Turku Science Park Oy:n toimitusjohtaja Rikumatti Levomäki perustelee valintaa.

Kilpailu innosti tutkijoita kaupallisiin ideoihin

Kilpailun voittajaksi valittiin Åbo Akademin, Tampereen teknillisen yliopiston ja Aalto yliopiston tutkijoista koostuvan ryhmän idea monitoimisesta haavanhoitojärjestelmästä, joka palkittiin 20 000 eurolla.

Turku Science Park Oy:n syksyllä julistama liikeideakilpailu oli tarkoitettu turkulaisten korkeakoulujen ja tutkimuslaitosten tutkijoille, tutkimusryhmille ja opettajille. Kilpailun tavoitteena oli innostaa tutkijoita löytämään kaupallista potentiaalia sisältäviä ideoita, tuotteita tai palveluita sekä edesauttaa uusien yritysten perustamista.

Hakemuksia kilpailuun saapui yhteensä 24. Mukana oli liikeideoita kaikista turkulaisista korkeakouluista ja kattavasti eri aloilta. Kilpailu on tarkoitus järjestää uudelleen ensi vuonna.

JV

Luotu 17.12.2014 | Muokattu 29.07.2021