Tekniikan akateemiset lahjoitti Turun yliopistolle 15 000 euroa

12.04.2016

Tekniikan akateemiset TEK lahjoitti 12.4.2016 Turun yliopistolla järjestetyn 120-vuotisjuhlaseminaarinsa yhteydessä 15 000 euroa Turun yliopistolle ja 10 000 euroa Åbo Akademille. Samassa tilaisuudessa ruotsinkielinen diplomi-insinöörien järjestö Tekniska Föreningen i Finland lahjoitti Åbo Akademille 26 000 euroa.

​Tuloksia yhteistyöllä – TEK 120 vuotta -juhlaseminaari järjestettiin Turun yliopistolla 12.4.2016.

​TEK teki lahjoitukset 120-vuotisjuhlansa kunniaksi. TEKin valtuuston puheenjohtaja Hannu-Matti Järvinen totesi juhlaseminaarissa, että valtiontalouden ongelmien takia yliopistoilta on leikattu tällä ja edellisellä hallituskaudella satoja miljoonia euroja, joista tekniikan yliopistojen ja tiedekuntien osuus on vuositasolla kymmeniä miljoonia.

– Vähennykset ovat niin suuria, että ne eivät voi olla vaikuttamatta negatiivisesti Suomen pitkän aikavälin kasvunäkymiin, Järvinen sanoi.

Seminaarin teemana oli Tuloksia yhteistyöllä. Ohjelmassa kuultiin muun muassa Turun yliopiston ja Åbo Akademin yhteistyöstä tekniikan koulutuksen alalla alueen osaamispohjan vahvistajina.

Turun yliopiston matemaattis-luonnontieteellisen tiedekunnan dekaani Reijo Lahti muistutti tilaisuudessa, että korkeaan koulutukseen perustuva huipputason osaaminen on digitalisaation aikakaudella keskeinen menestystekijä.

– Yliopistojen tehtävä ei ole reagoida muuttuvaan tilanteeseen, vaan johtaa digitalisaatiokehitystä proaktiivisesti.Meillä Turussa tekniikan koulutuksen tulevaisuus näyttää erityisen valoisalta. Kahden aidosti monialaisen yliopiston yhteistyöllä voimme vastata isoihinkin haasteisiin. Rahoituksen vähentyessä ja kansainvälistyvän kilpailun koventuessa sekä paikallisen yhteistyön että uusien rahoituslähteiden merkitys kasvaa entistä suuremmaksi, Lahti sanoi.

Luotu 12.04.2016 | Muokattu 12.04.2016