Teknologiakulttuurin muutos haastaa opettajat

09.04.2013

Teknologian avulla oppiminen voi tapahtua esimerkiksi pelin tai simulaation keinoin. Yksi uudenlainen oppimisympäristö on verkossa toimiva opetusjärjestelmä ViLLE.

​Turun yliopiston informaatioteknologian laitos ja Osaamisperustaisuus korkeakouluissa -hanke järjestivät 8.4. Uudet opetusteknologiat ja oppimisympäristöt -työpajan, jossa luotiin katsaus opetuksen mahdollisuuksiin nyt ja tulevaisuudessa.

Turun yliopiston akatemiaprofessori Erno Lehtisen mukaan teknologiakulttuurin muutos on opettajille suuri haaste.

– Nykyään opiskelijat etsivät itse tietoa opettajan heille välittämän materiaalin lisäksi. Tämä voitaisiin ottaa huomioon opetussuunnitelmaa rakennettaessa, Lehtinen totesi.

Eurooppalaisissa korkeakouluissa on ollut tapana määritellä tarkkaan koulutuksen tavoitteet ja tarjota opetusta sen mukaan. Lehtisen mukaan käytäntö on ongelmallinen.

– Jos opiskelija oppii tarkalleen sen, mikä suunnitelmaan on määritetty, opetus on epäonnistunut. Yliopiston tavoitteena on opettaa itsenäistä ja kriittistä ajattelua, Lehtinen huomautti.

Lehtisen mukaan teknologia avaa mahdollisuudet vapaampaan opetukseen. Teknologian avulla oppiminen voi tapahtua esimerkiksi pelin tai simulaation keinoin. Opettajat voisivat myös hyödyntää massiivisia avoimia verkkokursseja (massive open online course, MOOC) oman opetuksen ohella.

ViLLE mahdollistaa sähköisen yo-kokeen

Verkossa toimiva opetusjärjestelmä ViLLE on Turun yliopiston IT-laitoksella kehitetty uudenlainen oppimisympäristö. Järjestelmässä on erilaisia tehtävätyyppejä aina kyselyistä visualisointitehtäviin.

– Halusimme luoda opettajille suunnatun oppimisympäristön, sillä opettajat päättävät, mitä teknologiaa oppilaat käyttävät, kertoi IT-laitoksen tutkija Mikko-Jussi Laakso.

Suuri osa ViLLEn tehtävistä on automaattisesti arvioituja, joten opiskelija saa tekemästään tehtävästä välittömästi palautteen. Koetilanteessa välitön palaute kytketään pois päältä.

– Opettaja voi lisätä järjestelmään myös omia tehtäviä, jotka hän itse arvioi. Tentin jälkeen ViLLEssä on helppo antaa jokaiselle oppilaalle yksilöllistä palautetta, Laakso sanoi.

ViLLEssä opiskelija voi seurata henkilökohtaista tilannettaan jokaisen kurssin ja oppiaineen suhteen. Samalla myös opettaja voi tarkkailla oppilaidensa etenemistä.

Laakso uskoo, että tulevaisuudessa ViLLEä käytetään opiskeluympäristönä aina ala-asteelta yliopisto-opintojen loppuun saakka. ViLLE mahdollistaa myös sähköiseen ylioppilaskokeeseen siirtymisen.

– Kokeilimme sähköistä ylioppilaskoetta Mynämäen lukion englannin yo-kokeen preliminäärissä ja saimme oppilailta hyvää palautetta. Esimerkiksi eräällä oppilaalla kului kirjallisen kokeen tekemiseen kahdeksan tuntia, mutta sähköisen kokeen hän teki kolmessa tunnissa.

Jenni Valta
Luotu 09.04.2013 | Muokattu 11.11.2020