Tekoälyopas opiskelun ja tutkimuksen tueksi

09.10.2023

Turun yliopiston kirjasto on julkaissut tekoälyoppaan. Oppaassa käsitellään mm. tekoälyn vastuullista käyttöä akateemisen opiskelun ja tutkimuksen apuna esimerkiksi tiedonhankinnassa, tiivistelmien laadinnassa, kirjoittamisessa ja tutkimusjulkaisujen analysoinnissa.

Oppaassa korostetaan tekoälyn käyttöä akateemisen työskentelyn apuvälineenä, ei korvaajana. Tekoäly voi esimerkiksi auttaa hakeutumaan nopeammin oman aiheen kannalta oleellisen tiedon äärelle ja tuottaa sujuvampaa tekstiä. Tekoälyn käyttäjän on tärkeää tarkistaa sovellusten avulla tuotettujen sisältöjen luotettavuus. Käyttäjä on myös vastuussa tekoälyn avulla luodun tekstin oikeellisuudesta ja asianmukaisesta viittaamisesta alkuperäisiin lähteisiin. Opetusta ja opiskelua tukemaan on tehty myös Turun yliopiston linjaus tekoäly opetuksessa ja opiskelussa.

Tutustu oppaaseen Turun yliopiston kirjaston tekoälyopas ja vinkkaa kirjastolle, mitä oppaaseen voisi lisätä.

Luotu 09.10.2023 | Muokattu 09.10.2023