Teokset posthumanismista ja ateismista

03.09.2014

Eetos ry juhlisti 10-vuotista toimintaansa 3.9. julkaisemalla kaksi teosta.

Posthumanismi_Eetos15_kansikuva.jpg

Posthumanismi-teoksen kirjoituksissa etsitään posthumanismin historiallisia juuria romantiikasta ja antiikista sekä ulotetaan ajattelu ristiriitaisten visioiden tulevaisuuksiin. Teoksessa myös kehitellään posthumanistisen analyysin välineitä niin kirjallisuuden, esitystaiteen kuin kuvienkin tutkimiseen.

Inhimilliseen rationaliteettiin uskovaa humanismia arvioidaan uudelleen teknologisen kehityksen, eläinetiikan, globaalien ympäristöongelmien sekä poliittisen ja taloudellisen epävakauden kehyksissä.

Teos on ensimmäinen suomenkielinen posthumanistiseen ajatteluun ja tutkimukseen johdatteleva artikkelikokoelma. Teoksen on tarkoitus toimia keskustelunavauksena sekä uudenlaisten, tieteenalarajoja rikkovienkin ajattelutapojen ja tutkimuskysymysten innoittajana.

Teoksen toimittajat ovat professori Lea Rojola ja Suomen Akatemian tutkijatohtori Karoliina Lummaa.

Uskontokriittisyys aiempaa näkyvämpää

Uskontotieteen dosentti Teemu Taira pohtii teoksessa Väärin uskottu? Ateismin uusi näkyvyys sitä, miten uskonnon julkinen näkyvyys on kasvanut. Uskontokritiikistä ja ateismista on tullut näkyvämpää kuin koskaan ennen. Kirja tarkastelee uskontoa koskevaa julkista keskustelua monipuolisesti ja kriittisesti.

Taira kehittelee suomalaista ateismin ja uskonnottomuuden tutkimusta ja pyrkii vastaamaan miten, miksi ja missä muodossa ateismista on tullut näkyvä keskustelunaihe niin Suomessa kuin kansainvälisestikin.

PY

Luotu 03.09.2014 | Muokattu 26.07.2021