Teos Markus-sedästä, aikansa mediapersoonasta

16.02.2015

Kulttuurihistorioitsija, FT Paavo Oinosen kirjoittama elämäkertateos piirtää kuvan monipuolisesta radiopersoonasta, joka oli kuin kotonaan uudessa mediaympäristössä "radion vuosisadalla".

Yleisradion kustantama teos "Markus-setä. Suomen ensimmäinen radiopersoona"  valottaa radioilmaisun uranuurtajan vaiheita.

Markus Rautio aloitti työnsä Suomen Yleisradiossa sen perustamisvuonna 1926. Hän kehitti radioreportaasia, kuunnelmailmaisua ja toi lastenkulttuurin mediaan. Rautiosta tuli niin tärkeä julkinen henkilö, että hänet muistetaan yhä.

– Markus-sedästä kehittyi vaikutusvaltainen hahmo, jonka kautta yleisradioyhtiö hoiti kansalaiskasvattajan tehtäväänsä. Aikalaisten muistikuvissa Markus-setä oli aina läsnä kuin perheenjäsen, Oinonen kertoo.

Radio oli Rautiolle intohimo ja väline tutustua suomalaisiin.

– Ohjelmissa äänensä saivat kuuluville yhtä lailla tavallinen kansa ja pääkaupungin kulttuurivaikuttajat.

Monipuolinen Rautio oli lisäksi näyttelijä, taiteilija, iskelmälaulaja ja kirjailija. Teos perustuu haastatteluihin ja monipuolisiin kirjallisiin lähteisiin.

Teos julkistetaan torstaina 19.2. klo 14.15 Turun yliopiston Sirkkalan kasarmin Artium-rakennuksen seminaarihuone Hovi V105:ssä, osoitteessa Kaivokatu 12. Tilaisuudessa Oinonen esittelee teosta ja erityisesti Markus Raution (1891–1973) roolia lasten setänä ja kansan kasvattajana.

Julkistustilaisuus kuuluu Turun yliopiston kulttuurihistorian oppiaineessa toimivan International Institute of Popular Culture -keskuksen IIPC Debate -luentosarjaan.

Teos on laadittu Ylen lahjakirjaksi ja sitä ei voi toistaiseksi ostaa. Yle toimittaa teoksen yliopistokirjastoihin ja keskeisimpiin maakuntakirjastoihin.

Tuomas Koivula

Luotu 16.02.2015 | Muokattu 29.07.2021