Tervetuloa ’Dynaaminen museo ja tulevaisuusperintöverstas’ -teoksen julkistamistilaisuuteen pe 25.2.

16.02.2022

’Dynaaminen museo ja tulevaisuusperintöverstas. Käsikirja museoiden ekososiaaliseen sivistystyöhön’ -teos julkistetaan perjantaina 25.2. klo 14.00–15.30. Tervetuloa mukaan verkkotilaisuuteen!

Museot voivat olla kestävän tulevaisuuden tekijöitä yhdessä ihmisten kanssa. DYNAMO-hankkeen verkkojulkaisu antaa uusia menetelmiä museoiden aiempaa aktiivisempaan yhteiskunnalliseen rooliin. Niissä yhdistyvät nykyinen kestävyysmurroksen tavoittelu, eri aikojen murroksien merkitykselliset asiat ja museoiden kyky osallistaa ihmisiä näiden äärelle.

Liity julkistamistilaisuuteen Teamsissä

Tilaisuuden juontaa Katriina Siivonen

14.00 Tilaisuuden avaus, Katriina Siivonen ja Maria Granlund, Tulevaisuuden tutkimuskeskus, Turun yliopisto

14.10 Sivistys+ museoihin, Pia Mero, Sitra

14.20 Dynaamisen museon vaikuttavuus, Leena Paaskoski, Suomen Metsämuseo Lusto

14.30 Tulevaisuusperintöverstaan kokeilukumppanit haastateltavina:

• Maatalousmuseo Sarka: Sami Louekari, haastattelijana Antti Majava, BIOS
  • Arkkitehtuurimuseon ja Designmuseon A&DO-hanke: Leena Svinhufvud, haastattelijana Tiina Merisalo, Museovirasto

14.50 Moniaistinen tauko, Maria Granlund

15.00 Julkaisun esittely, Pauliina Latvala-Harvilahti, Tulevaisuuden tutkimuskeskus, Turun yliopisto

15.15 Keskustelu ja loppusanat, Katriina Siivonen

15.30 Tilaisuus päättyy

- -

Paaskoski, Leena – Siivonen, Katriina – Vähäkari, Noora – Latvala-Harvilahti, Pauliina – Pelli, Päivi – Granlund Maria & Hujala, Teppo (2022) Dynaaminen museo ja tulevaisuusperintöverstas. Käsikirja museoiden ekososiaaliseen sivistystyöhön. Luston julkaisuja 6. Lusto: Savonlinna.

[teos julkaistaan Suomen Metsämuseo Luston verkkosivuilla

- -

Dynaaminen museo ja tulevaisuusperintöverstas ekologisen jälleenrakentamisen työkaluiksi DYNAMO (1.8.2020–31.3.2022) on hanke, jota rahoittaa Sitra Sivistys+ -projektin osahankkeena. Osa hankkeen rahoituksesta tulee Museoviraston Ratkaisuriihi-rahoituksesta hankenimellä Dynaaminen museo kestävyyden väylänä -Museon tulevaisuusperintöverstaan kehittäminen. Lue lisää hankkeesta.

- -

Kuva: Tulevaisuusperintöverstas Suomen Metsämuseo Lustossa. Timo Kilpeläinen, Lusto.

Luotu 16.02.2022 | Muokattu 17.02.2022