Teutorin kirjasto avattiin – Monipuolinen asiakastila yhdistää tieteenalat

18.09.2014

Yliopiston kirjaston uusi toimipiste yhdistää historia-, kulttuuri- ja taideoppiaineiden sekä lääketieteellisen tiedekunnan kirjastopalvelut.

​Yliopistosäätiön asiamies Pekka Kanervisto (kuv.vas.), kirjastonjohtaja Ulla Nygrén ja rehtori Kalervo Väänänen avasivat uutta asiakaspalveluajattelua henkivän kirjaston käyttöön.

​Turun yliopiston kirjaston uusi toimipiste, Teutorin kirjasto, avattiin 18.9. osoitteessa Lemminkäisenkatu 3b.

Rehtori Kalervo Väänänen korosti avajaispuheenvuorossaan, kuinka kirjasto kuvastaa ja toivottavasti edelleen kehittää Turun yliopiston vahvuutta, monitieteisyyttä.

Vanhan tehdasrakennuksen ja uudisrakennuksen yhdistävä Teutori on ollut Turun yliopiston ja Turun Yliopistosäätiön yhteinen rakennushanke. Kirjasto sijaitsee kokonaisuuden vanhassa osassa, joka on remontoitu ja sisustettu täydellisesti uudelleen kirjaston tarpeisiin.

Schauman Arkkitehdit Oy:n yhdessä kirjastolaisten kanssa suunnittelemat tilat ovat monikäyttöisiä ja muunneltavia. Kirjaston kahdessa kerroksessa ja kerrosten parvilla monenlaisia oppimisympäristöjä, esimerkiksi läppärilukusali, hiljainen lukusali, lukunurkkauksia ja ryhmätyötiloja.

Teutorin kirjasto on uuden asiakaspalveluajattelun laboratorio

Turun yliopiston kirjastossa on käynnissä muutosten vuosi: pääkirjasto on remontissa ja kirjaston toimipisteitä järjestetään uudelleen. Tulevaisuudessa Turun kampusalueella on kuusi kirjaston toimipistettä: pääkirjasto, Quantum, Calonia, Educarium, kauppakorkeakoulu ja Teutori. Vielä vuonna 2010 yliopistokirjastolla oli Turun kampuksella 17 toimipistettä.

– Kirjaston asiakaspalvelukonsepti laitetaan uusiksi luopumalla suurista lainaustiskeistä ja jalkautumalla asiakkaiden pariin, kirjastonjohtaja Ulla Nygrén kertoo.

Humanistisen tiedekunnan historia-, kulttuuri- ja taideoppiaineiden ja lääketieteellisen tiedekunnan kirjastopalvelut yhdistävä Teutorin kirjasto tulee toimimaan uudistuvan asiakaspalvelukonseptin testilaboratoriona.

– Yliopistokirjastot ovat verkkoaineistojen lisääntyneen tarjonnan myötä muuttumassa monipuolisiksi asiakastiloiksi, joissa on tarjolla erilaisia aineistoihin liittyviä asiantuntijapalveluja ja moderneja ratkaisuja kirjastossa tapahtuvaan työskentelyyn, Nygren sanoo.

Turun yliopiston kirjaston jatkuvasti laajenevassa kokoelmassa on jo yli 427 000 verkkokirjaa. Uudistunut yliopiston pääkirjasto aukeaa käyttäjille alkuvuonna 2015.

Emerita- ja emeritusprofessorit Auli ja Paavo Toivanen lahjoittivat Teutorin kirjastoon arvokkaan yliopistomitalikokoelmansa. Kirjaston vitriineissä säilytettävän kokoelman kautta voi tutustua Turun yliopiston historiaan.

Teksti: Tuomas Koivula
Kuvat: Hanna Oksanen