Tiede tuli tutuksi Tutkijoiden yössä

31.10.2012

Tutkijoiden yö -tapahtumassa 28.9. yleisö pääsi tutustumaan kaupungin korkeakouluissa tehtävään tutkimukseen sekä tutkijoihin.

​ Wäinö Aaltosen koulun 4. luokka piirsi näkemyksensä siitä, millainen on tutkija.

​Päivän ohjelman aloitti European Corners -tapahtuma Hansakorttelissa ja kaupunginkirjastolla. Tapahtumassa pääsi kuulemaan luentoa niin taloudellisesta ajotyylistä kuin siitä, miksi käsihygienia on erityisen tärkeää näin flunssakaudella.

Illalla ravintola Kårenilla oli täysi-ikäisille tieteestä kiinnostuneille tarjolla muun muassa tulevaisuuskuvien pohdintaa.

Alakoululaiset tutustuivat mikrobeihin

Päiväohjelmaan kuului myös lapsille suunnattu mikrobiluento. Pääkirjaston Saagassa molekyylivirologian dosentti Petri Susi puhui lapsille mikrobeista ja flunssantorjuntavinkeistä.

- Pöpöjä on kaikkialla. On tutkittu, että niitä löytyy jopa kuumista lähteistä. Mikrobit ovatkin ihan luonnollinen asia ja ihmisen elimistö tarvitsee niitä. Osa niistä on hyviä ja suojelee ihmistä, osa niistä on haitallisia, Susi totesi.

Vaikka mikrobeja ei voi paljain silmin nähdä, ovat ne kuitenkin jatkuvasti olemassa. Ne nähdäkseen tarvitaan mikroskooppi. Näin syksyllä mikrobit levittävät tyypillisesti esimerkiksi flunssaa ja influenssaa. Kaikki eivät siihen kuitenkaan sairastu.

-  Flunssa leviää ilmassa leijuen ja kosketustartuntana. Oma vastustuskyky vaikuttaa tuleeko kipeäksi. Infektio tapahtuu useimmiten nenän kautta, Susi jatkoi.

Susi myös vinkkasi parhaimmat flunssantorjuntavinkit.

- Parhaiten flunssan torjuu kun pesee kädet saippualla ennen syömistä ja yskii hihaan, Susi kertoi.

Ensimmäistä kertaa Turussa järjestetyssä tapahtumassa mukana oli Turun yliopisto, Åbo Akademi ja Turun ammattikorkeakoulu. Turun ammattikorkeakoulu myös toimi EU:n tukeman tapahtuman järjestäjänä.

Turun yliopistosta mukana olivat Funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskus, filosofian oppiaine, virusopin oppiaine, Turku BioImaging -keskus, PET-keskus, Turku Center for Disease Modeling -keskus, Tulevaisuuden tutkimuskeskus, fysiikan ja tähtitieteen laitos ja kulttuurihistorian oppiaine.

Susanna Eronen

Luotu 31.10.2012 | Muokattu 16.10.2020