TiedeAreenassa palkintoja TSE Poriin

25.09.2023

TiedeAreenan iltajuhlassa palkittiin Porin yliopistokeskuksen tieteentekijöitä. Vuoden tutkijaksi valittiin KTT Aki Lehtivuori ja Vuoden tiedeviestijäksi apulaisprofessori Kati Suomi Turun kauppakorkeakoulun Porin yksiköstä. Akateeminen karhu -kilpailun voiton vei Maaria Ruoho Porin lukiosta.

Porin yliopistokeskuksen vuodesta 2006 asti jaettu Vuoden tutkija -palkinto myönnettiin tänä vuonna tutkijatohtori Aki Lehtivuorelle. Lehtivuori väitteli Porissa tammikuussa 2023. Hän tarkasteli väitöskirjassaan palkitsemisen ja organisatoristen kontrollijärjestelmien vaikutuksia yksilön sisäiseen motivaatioon kolmen laajan meta-analyysin kautta. Lehtivuoren väitöskirja on kattavin tähän mennessä tätä ilmiötä selvittävä tutkimus. Lehtivuoren kunnianhimoinen, monografiamuotoinen meta-analyysiväitöskirja arvioitiin korkeimmalla mahdollisella arvosanalla ”Laudatur”. Lehtivuori työskentelee parhaillaan Turun kauppakorkeakoulun Porin yksikössä.

Osoituksena väitöskirjan korkeasta laadusta Lehtivuori on saanut kutsuja ulkomaisiin yliopistoihin kertomaan tutkimuksestaan. Lisäksi Lehtivuoren väitöstutkimus on ollut ehdolla European Association of Work and Organizational Psychology (EAWOP) -kongressin parhaaksi tutkimukseksi vuonna 2022.

Vuoden tutkijan valinnan teki Porin yliopistokeskuksen tutkimuksen johtoryhmä yliopistokeskuksen yksiköiden ehdotusten pohjalta.

Apulaisprofessori Kati Suomelle Vuoden tiedeviestijä -palkinto aktiivisesta tiedeviestinnästä

Porin yliopistokeskuksen viestintäryhmä valitsi Vuoden tiedeviestijäksi kauppatieteiden tohtori Kati Suomen. Suomi työskentelee liiketoimintaosaamisen ja yrittäjyyden apulaisprofessorina Turun yliopiston kauppakorkeakoulun Porin yksikössä. Suomi on lisäksi Tampereen yliopiston dosentti ja Valèncian yliopiston vieraileva tutkija. Palkinnon saajan valitsi yliopistokeskuksen viestintäryhmä jäsentensä antamien ehdotusten pohjalta.

Suomi on osallistunut innokkaasti Porin yliopistokeskuksen ja Turun kauppakorkeakoulun Porin yksikön tiedeviestintään eri kanavissa. Vuosien varrella hän on rohkeasti tuonut tiedettä esille niin lasten yliopistoluennolla kuin Tutkijat citylinjalla -tempauksessa.

Porin yliopistokeskuksen vuoden tiedeviestijä on valittu vuodesta 2016 alkaen.

Akateeminen karhu -tiedekilpailun voitto jälleen Porin lukioon

Toisen asteen opiskelijoille suunnatun Akateeminen karhu -kilpailun palkinnon saa tänä vuonna Porin lukion opiskelija Maaria Ruoho. Hän osallistui kilpailuun lukion kuvataiteen diplomityöllään Still in motion.

Ruohon diplomityö on hienostunut kokonaisuus, jossa mielenkiintoinen vuoropuhelu kuvakollaasien, piirrosten ja valokuvan välillä luo rikkaan ja vaikuttavan taustan liikkeen, valon, äänen ja universumin liikeratojen ajattomalle pohdinnalle.

- Arvostan suuresti tekijän tapaa kuvata omaa oppimispolkuaan ja matkan varrella poimittuja ajatushelmiä, perustelee taiteen tohtori, taidekriitikko Katriina Heljakka Ruohon valintaa.

Kilpailuun vastaanotettiin yhteensä seitsemän työtä, ja työt arvioi taiteen tohtori, taidekriitikko Katriina Heljakka. Lopullisen valinnan teki yliopistokeskuksen tutkimuksen johtoryhmä Heljakan ehdotuksen perusteella.

Akateeminen karhu -tutkimuskilpailu on järjestetty Porin yliopistokeskuksessa vuodesta 2010 lähtien.

Lisätietoja:
Riikka Korkiamäki, professori