Tiedenaiset kertovat tarinansa videohaastatteluissa

08.03.2016

Naistenpäivän 8.3. kunniaksi käynnistyy kampanja, jossa tieteellisen laskennan alan tiedenaiset kertovat tarinansa matkastaan tieteen raskassarjalaiseksi.

​– Toivon voivani matemaattisin työkaluin edistää lääketieteellistä tutkimusta ja ymmärrystä erilaisista sairauksista, niin että niistä toivottavasti joskus olisi myös konkreettista hyötyä potilaille, kertoo Turun yliopistoa kampanjassa edustava biomatematiikan dosentti Laura Elo (alarivissä toinen oikealta).

​Tutkijanaiset antavat kampanjan artikkeleissa ja videoissa neuvoja nuorelle "tutkijaminälleen", kertovat mielenkiintoisesta tutkimusaiheestaan ja siitä, miten he pyrkivät työllään päivittäin korjaamaan oman pienen nurkkansa maailmasta.

CSC – Tieteen tietotekniikan keskuksen 8.–21.3. toteuttaman kampanjan aikana julkaistaan kymmenen suomalaisen tutkijanaisen videohaastattelut. Kampanja käynnistyy opetus- ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasosen videotervehdyksellä. Kampanjan nimi on Nainen + Laskennallinen tiede = Täydellinen yhtälö.

Tieteellinen laskenta on avainasemassa, kun etsitään vastauksia ihmiskunnan suuriin kysymyksiin.

Turun ylipistoa kampanjassa edustaa biomatematiikan dosentti Laura Elo, joka toimii bioinformatiikkayksikön johtajana ja laskennallisen lääketieteen ryhmänjohtajana Turun Biotekniikan keskuksessa. Elon videohaastattelu julkaistaan keskiviikkona 9.3.

>> www.csc.fi/taydellinenyhtalo
>> Laura Elon haastattelu Aurora-lehdessä