Tiedettä yleistajuistettiin urakalla yliopiston Science Slameissa

21.04.2015

Science Slam on Keski-Euroopassa suosittu ja kansanomainen tapa tuoda esiin tieteen saavutuksia ja tutkimusaiheita. Science Slam -tapahtumissa jokainen esiintyjä pyrkii kertomaan tutkimuskohteestaan kymmenessä minuutissa mukaansatempaavasti ja yleistajuisesti. Turun yliopiston oma Science Slam järjestettiin 13.–14. huhtikuuta.

​Turun yliopiston Science Slam -tapahtumassa esiintyi kaikkiaan 14 nuorta tutkijaa, joista useimmat yleistajuistivat yleisölleen tulevien väitöskirjojensa aiheita. Tutkijoita oli mukana yhdeksästä eri tohtorikoulutusohjelmasta.

Esitysten sisällölliset teemat vaihtelivat aina kielistä ja kääntämisestä kliiniseen tutkimukseen asti. Molempina tapahtumapäivinä valittiin yksi voittaja yleisöäänestyksellä.

Ensimmäisenä tapahtumapäivänä voiton vei kodittomuutta esityksessään käsitellyt Veera Viitanen. Yhteiskuntatieteellisen tiedekunnan tohtorikoulutettava tempasi yleisön mukaansa välittömästi.

Viitanen näytti esityksensä alussa lyhyen sarjakuvan, joka julisti sosiologien keksineen näkymättömyysviitan ennen fyysikkoja. Sarjakuvan lopussa ”viitta” paljastui sylissä pidettäväksi pahvilapuksi, jossa koditon pyytää apua.

Saatuaan yleisön pauloihinsa Viitanen keskittyi puhumaan kodittomuudesta ja suhtautumisestamme kodittomuuteen yleisemmällä tasolla. Viitasen mukaan 300 suomalaista nukkuu yönsä kadulla. Asiat voisivat olla huonomminkin – Puolassa vastaava luku on 4000.

Viitasen mukaan suhtaudumme kodittomuuteen pääasiassa kolmella eri tavalla. Ensimmäinen näistä tavoista on ummistaa silmämme kodittomilta ja kodittomuudelta.

Toinen suhtautumistapa on kieltää kodittomuus. Esimerkiksi Unkarissa laki kieltää kadulla nukkumisen, vaikka 3000 unkarilaista on vailla muuta vaihtoehtoa.

Kolmas ja positiivisin tapa suhtautua ongelmaan on ratkaisuihin pyrkiminen. Viitanen kysyi muun muassa onko riittävän edullisia asuntoja saatavilla ja tukeeko yhteiskunta yksilöä riittävästi elämän solmukohdissa.

Viitanen muistutti esityksensä lopussa, että vastoin yleistä käsitystä kodittomuus on useimmiten väliaikainen tilanne. Esimerkiksi Halle Berry ja Sylvester Stallone ovat olleet Viitasen mukaan kodittomia ennen uriensa noususuhdanteita.

Seuraava paikallinen Science Slam järjestetään torstaina 7.5. kello 19.00 Panimoravintola Koulussa. Toukokuinen Science Slam on osa laajempaa samalla viikolla järjestettävää Tieteen Päivät -tapahtumaa.

Henri Kanervo

Luotu 21.04.2015 | Muokattu 02.08.2021