Tiedonjulkistamisen valtionpalkinto vanhentuneiden historiakäsitysten uudistamisesta

18.10.2016

Matkaopas keskiajan Suomeen tarjoaa uutta historiatietoa niin lapsille kuin historiaharrastajille.

​Turun yliopistossa arkeologiaa opiskeleva Ilari Aalto palkittiin Tiedonjulkistamisen valtionpalkinnolla. Aalto sai palkinnon yhdessä Elina Helkalan kanssa kirjoittamastaan teoksesta Matkaopas keskiajan Suomeen.

Kirjan kirjoittanut Aalto on opinnoissaan pro gradu -vaiheessa. Hän on aktiivinen kirjoittaja ja tieteenalansa popularisoija.

Suomalaisen keskiajan kuvaus luotiin 1920- ja 1930-luvuilla. Monet näistä kuvauksista ovat yhä vallitsevina käsityksinä sekä suuren yleisön että historian harrastajien käsityksissä, vaikka uudempi tutkimus on valottanut aikakautta paljon lisää.

Matkaopas keskiajan Suomeen esittelee keskiaikaista maailmaa täysin uusimpaan tutkimukseen perustuen. Teos tarjoaa monipuolisen ja perusteellisen kuvan 1300- ja 1400 -lukujen ajasta maassamme.

Palkintoperusteissa sitä kiitellään erityisesti kirjan sopivuutta sekä lapsille että enemmän historiaa harrastaneille:

– On aika uudistaa suomalaisten vanhentuneet ja piintyneet käsitykset keskiajastaan. Siihen Matkaopas keskiajan Suomeen on kirja paikallaan, palkintoperusteissa lausutaan.

Teksti: Saara Järviö
Kuva: Ellinoora Havaste