Tieteen päivät oli yleisömenestys

11.05.2015

Toista kertaa Turussa järjestetyt Tieteen päivät tavoitti 7.–8.5.2015 kaikkiaan yli 9000 tieteestä kiinnostunutta. Suurimman kävijämäärän keräsi perjantainen kauppakeskus Hansan tapahtuma, jossa kuultiin asiantuntijoiden puheenvuoroja muun muassa vaaleista, Euroviisuista, tietoisuudesta ja venäläisestä elämäntavasta. Hansatorin toiminnallisilla pisteillä ihmeteltiin juoksujalkasta, tehtiin kemiallisia taikatemppuja ja kokeiltiin ilmastonmuutoksen luomista.

Viisivuotias Emil Siistonen rakensi M. C. Escherin kuvia jäljittelevää kengurupalapelia Elämysten matematiikka -näyttelyn pisteellä.

​Viime perjantaina Hansatorilla oli kuhinaa. Kaikenikäiset kävijät kerääntyivät kokeilemaan tieteen ilmiöitä pisteille, joissa muun muassa rakennettiin päättymätöntä palapeliä ja harjoiteltiin hammaslääkärin työtä. Toisaalla ihmiset kyselivät kiinnostuneina tutkijoilta esimerkiksi puutarhakasveista ja kielenkehityksestä. Tieteiden toriksi muuntautuneella Hansatorilla vieraili kaikkiaan yli 8000 kävijää, joista noin 3000 testasi taitojaan toiminnallisissa pisteissä.

Sakari Hirvonen kokeili, miltä tuntuu poistaa hammaskiveä. – Tämä olisi varmasti paljon vaikeampaa, jos kyseessä olisi oikea potilas. On kiva, kun täällä pääsee näkemään ja kokeilemaan asioita itse. Ja opastus oli tässä pisteessä erittäin hyvää, Hirvonen totesi.

Tieteen päivien teemana oli tänä vuonna sattuma. Tutkimusjohtaja Hannu Salmi Helsingin yliopistosta keskusteli Turun yliopiston käännösviestinnän professori Leena Salmen ja kulttuurihistorian professori Hannu Salmen kanssa tieteen onnekkaista sattumista. Esimerkiksi penisilliin löytyi sattumalta, kun Alexander Fleming niisti petrimaljaan. Johannes Gutenberg puolestaan sai idean painokoneeseen katsellessaan viinipuristinta.

Tuhatjalkaisten sukuun kuuluva juoksujalkanen keräsi yleisöä Turun yliopiston Amazon-tutkijoiden pisteelle. Myrkylliseen juoksujalkaseen ei voi törmätä Suomen luonnossa.

Erkka Railo ja Mervi Eerola keskustelivat vanhojen vaalijulisteiden retoriikasta pisteellä, jossa sai arvata, mille puolueelle eri julisteet kuuluvat. – En osannut arvata kaikkia julisteita. Konteksti täytyisi tuntea paremmin, sillä varsinkin vanhemmissa julisteissa retoriikka oli hyvin äärimmäistä, Eerola sanoi.

– Tää on sikavaikeeta!, totesivat Laura Karhunen ja Annoora Ahokas, jotka kokeilivat televisio-ohjelman kääntämistä. – On silti mielenkiintoista nähdä, millaista työ on, koska äitini työskentelee kääntäjänä, Karhunen kertoi.

Rauli Koski sai mukaansa kenkäreseptin, jonka avulla hän voi jatkossa valita oikean kokoiset jalkineet. Kenkäresepti syntyy siten, että kävijän jalat mitataan ja suuremman jalan mittaan lisätään 12 millimetriä. – Selvisi, että vasen jalkani on hieman suurempi kuin oikea. Kenkäni saisivat myös olla hieman isommat. Täytyy ottaa tämä huomioon, kun seuraavan kerran ostan kenkiä, Koski sanoi.

Neljäsluokkalainen Daniel Hintikka seurasi Åbo Akademin pisteellä kemiallisia taikatemppuja. – Kemia on hauskaa, koska siinä pääsee käyttämään kotoa löytyviä aineita. Olen ollut tiedekerhossakin, jossa opetetaan kemiaa, Hintikka kertoi.

Johanna Miettinen ja Tuomo Liljenbäck arvuuttelivat hajuja aistipisteellä. – Nenänherkkyys ei ollut nyt niin hyvä, että olisin kyennyt tunnistamaan eri hajuja. Näyte haisi vain puhdistusaineelta ja männyltä. Tämä on itselleni tuttua hommaa, sillä olen käynyt muutaman kurssin elintarvikekemiaa. Aistipiste on mukava demo yleisölle, Liljenbäck sanoi.

Martin (10-vuotta), Linda (8-vuotta) ja Alvar (6-vuotta) katselivat äitinsä Liisa Gunneliuksen kanssa, miltä ilmastonmuutos näyttää. Heurekan pisteellä kävijät pääsivät kokeilemaan, miten tehtaat, röyhtäilevät lehmät tai metsät vaikuttavat ilmastoon. – Lehmät varmaan vetoavat näihin eniten. Martin tosin on aika filosofinen, joten hän varmasti ymmärtää jo kokeen sanomaakin, Liisa Gunnelius totesi.

Esko Perälä tiedusteli venäjän kielen professori Riitta Pyyköltä, mikä on Venäjä-sanan alkuperä. – Selvisi, että se pohjautuu vendi-sanaan, joka viittaa slaavilaiseen heimoon, Perälä kertoi.

Tieteen päivät toi Science Slam -kilpailun ravintola Kouluun torstaina 7.5.2015. Veera Viitanen käsitteli mukaansatempaavassa esityksessään kodittomuutta.

Teksti: Jenni Valta
Kuvat: Hanna Oksanen