Tieteen päivät starttasi sukelluksella kaupunkilaisten olohuoneisiin

18.10.2013

Turun ensimmäisessä Tieteen päivät -tapahtumassa tutkimus viedään keskelle kaupunkilaisten arkea. Liikkeelle lähdettiin kauppakeskus Hansasta ja kaupunginkirjastosta.

​Pieni tyttö tutkailee vitriiniin aseteltua perhos- ja hämähäkkikokoelmaa, käsi puristaa tiukasti juuri saadun punaisen ilmapallon narua.

– Katso, tuossa on skorpioni. Eikö olekin oikeastaan aika kivan näköinen?, biologi Ilari E. Sääksjärvi tiedustelee.

Viereisellä pisteellä ihmiset parveilevat elintarviketutkimusta esittelevälle aistiradalle, jossa havainnollistetaan, miten makuaistin lisäksi sekä näkö-, tunto-, kuulo- että hajuaisti liittyvät ruokakokemuksiimme. Jotta tutkimus kehittyy, tarvitaan kokemuksellista tietoa yksilöllisestä aistimaailmasta. Sitä voidaan kerätä vaikkapa kauppakeskuksessa, jollaisessa nyt ollaan.

Tiede näkyy arjessamme monin tavoin, vaikkemme sitä aina ajattelekaan. Juuri siksi Turun yliopiston ja Åbo Akademin järjestämä Tieteen päivät ulotetaan kampusalueen rajojen yli, sinne, missä ihmiset eivät ajattelisi tiedettä ja tutkijoita kohtaavansa.

Hansatorille sijoitetut istuinrivit täyttyvät välittömästi viimeistä paikkaa myöden, kun päätoimittaja Riitta Monto avaa paneelikeskustelun ikääntymisestä ja haastaa professori Alf Rehnin, professori Jarna Heinosen ja yliopisto-opettaja Linnéa Henrikssonin pohtimaan, voisiko ikääntyminen olla suomalainen menestystarina.

Syyslomaviikolla liikkeellä on keskipäivälläkin kaikenikäisiä ihmisiä. Lähes kaikki torin läpi kulkevat vähintään hidastavat askeliaan, suurin osa pysähtyy toviksi kuuntelemaan tutkijoiden puheenvuoroja ja tarkastelemaan toiminnallisten esittelypisteiden tarjontaa. Jo ensimmäisten tuntien aikana arviolta 10 000 kaupunkilaista pääsee osalliseksi tapahtumasta, aktiivisia osallistujia on varovaisestikin arvioiden satoja.

Samaan aikaan parin korttelin päässä Turun kaupunginkirjaston lastenosastolla todetaan, että sinne Tieteiden päiviksi pystytetty siirrettävä planetaario on jättimenestys – esityksiä päätetään järjestää nonstoppina, koska paikat varataan välittömästi.

Kaksi päivää maksutonta ohjelmaa

Perjantaina Tieteen päivät on esillä Hansassa koko päivän. Ohjelman Hansatorilla päättyessä se jatkuu välittömästi Akateemisessa kirjakaupassa tietokirjailijahaastatteluilla klo 16–18. Ilta huipentuu Science Slam -esityksiin ravintola Kårenilla klo 19 alkaen.

Lauantaina kaupunginkirjastossa on syyslomaviikon kunniaksi koko perheelle suunnattua yhteistä ohjelmaa. Vanhempien kuunnellessa tutkijoiden esityksiä perheen pienimmät voivat osallistua lastenosaston diasatutunneille.

– Yksi tapahtuman kantavista ajatuksista on viedä tiede pois kampukselta kaupungille. Toisaalta haluamme tarjota kaupunkilaisille mahdollisuuden tutustua lauantaina Akatemiatalon juhlasalin upeisiin puitteisiin ennen kuin rakennus menee remonttiin, Turun yliopiston viestintäjohtaja Anne Paasi sanoo.

Akatemiatalolla kerrotaan turkulaisesta tutkimusmatkailusta ja katsellaan uusia kuvia puretusta Turusta. Akatemiatalolta lähtee lauantaina myös neljä opastettua kävelykierrosta. Lauantaina Ett Hem -museo, Kasvitieteellinen puutarha, Sibeliusmuseo, Tuorlan observatorio, Vanhalinna ja Siirtolaisuusinstituutti pitävät ovensa avoinna kello 11–14, yliopiston eläinmuseo kello 14–16. Kohteissa on opastettuja kierroksia, Siirtolaisuusinstituutissa myös runsaasti luentoja.

Teksti: Jussi Matikainen
Kuvat: Hanna Oksanen