Tieteen vahva läsnäolo oli Turun lisä kulttuuripääkaupunkitoiminnalle

24.05.2013

Tieteen liittäminen tiiviisti osaksi kulttuuripääkaupunkivuotta oli merkittävimpiä Turun anteja eurooppalaisen kulttuuripääkaupunkitoiminnan kehittämisessä. Näin toteaa vuotta arvioinut Harri Anderssonin johtama työryhmä arviointiraportissaan.

Professori Harri Andersson esitteli arviointiraporttia Logomossa 24.5.

​Arviointiryhmän mukaan Turussa toteutettiin ennennäkemättömän laaja ja monipuolinen tutkimuskokonaisuus osana kulttuurivuotta. Viralliseen Turku 2011 -ohjelmaan sisältyi 12 yliopistojohtoista tutkimushanketta sekä 14 tieteiden ja taiteiden yhteistuotantoa.

– Tästä kannattaa pitää kiinni ja kehittää edelleen, Turun yliopiston professori Harri Andersson totesi raportin julkistustilaisuudessa.

Turun suositeltavista malleista huolimatta Andersson rohkaisee tulevia kulttuuripääkaupunkeja tekemään ohjelmassaan omia avauksia, eikä kulkemaan aiempien kaupunkien jalanjäljissä.

– Kulttuuripääkaupungit ovat myös ’imitointi-instrumentteja’, mikä sinänsä ei ole negatiivista, jos vain hyväksi havaittuja ohjelmasisältöjä käytetään sellaisenaan tai rakennetaan omia tapahtumia niiden kaltaiseksi. Joka tapauksessa kulttuuripääkaupungeilla pitäisi olla myös omia uusia avauksia ja kokeilevia taiteen muotoja, mikä rikastuttaisi eurooppalaista kulttuuriympäristöä, Andersson sanoi.

Osallistuminen jäi katsojana oloksi

Turun uusia avauksia olivat tieteen ohella äänimaailman vahva mukaanotto sekä hyvinvointia korostava ja ihmisiä osallistava ohjelmatarjonta sekä äänimaailman vahva esille tuominen.

– Osallistuminen oli silti pääasiassa katsojana osallistumista. Todellinen muutos tapahtuisi, jos katsojat muuttuisivat kuluttajista tuottajiksi, Andersson toteaa.

Omaehtoisuus, itse tekeminen, osallistuminen ja joukkoistaminen voisivat arvioijien mielestä synnyttää mustan joutsenen, odottamattoman vaikutuksen, joka muuttaisi koko kaupungin ilmapiirin, tekemisen tavan ja arkikulttuurin.

– Ihmisistä tulisi vielä rohkeampia kohtaamaan uusia taiteen ja kulttuurin muotoja, Andersson sanoo.

Artikkelikokoelmassa 15 puheenvuoroa

Kulttuuripääkaupunkivuoteen liittyneen tieteellisen tutkimuksen innoittamiin ajatuksiin voi palata juuri julkaistun artikkelikokoelmaa lukemalla. Turku 2011 - Tieteen kulttuuripääkaupunki –teokseen on koottu 15 puheenvuoroa tieteistä ja taiteista Turun kulttuuripääkaupunkivuonna.

Anderssonin vetämää, vuosiin 2010–2012 keskittyvää arviointityötä jatkaa Turun yliopiston dosentin Päivi Rannilan vetämän ryhmän työ. Se arvioi vuodet 2013–2016 kattavassa osuuden kulttuuripääkaupunkivuoden pitkäaikaisia vaikutuksia.

Julkistamistilaisuuteen osallistunut, Euroopan komission koulutuksen ja kulttuurin pääosastolla työskentelevä Sylvain Pasqua kiittikin Turkua arviointityöstä.

Turku 2011 -säätiön hallituksen puheenjohtaja, Turun kaupunginhallituksen puheenjohtaja Minna Arve puolestaan totesi, että kaupunki haluaa edelleen vahvasti ylläpitää ja kehittää kulttuuripääkaupunkivuoden keskeistä voimavaraa eli yhteistyötä kaupungin, yliopistojen ja kulttuuritoimijoiden välillä.

Pystykuvassa Sylvain Pasqua Euroopan komission koulutuksen ja kulttuurin pääosastolta.

Teksti: Erja Hyytiäinen
Kuvat: Tuomas Koivula