Tulevaisuuden tutkimuskeskus ja intialainen Solapurin yliopisto yhteistyöhön

24.11.2016

​Intialainen Solapurin yliopisto on perustanut yhteyteensä erillisen tulevaisuuteen orientoituneen keskuksen ”Centre for Foresight Studies”. Aloitteentekijänä toimi professori Ashok Kumar, joka toimii yliopiston School of Social Sciences’n johtajana.

Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen johtaja Juha Kaskinen osallistui tutkimuskeskuksen juhlallisiin avajaisiin Solapurissa 27.10.2016 ja piti tilaisuudessa keynote-puheen. Kaskinen on nimitetty tutkimuskeskuksen neuvottelukunnan Principal Advisoriksi.

Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen ja Solapurin yliopiston yhteistyöllä on tietysti historiansa. Professori Ashok Kumar osallistui Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen vuoden 2013 kansainväliseen konferenssiin ja yhteistyökeskustelut alkoivat jo konferenssin aikana. Ensimmäinen virallinen yhteistyöprojekti aloitettiin vuonna 2015 yhteisen koulutuksen kehittämishankkeen suunnittelulla ja rahoitushakemuksen teolla. CIMOn rahoittamana käynnistettiin tänä vuonna yhteisen kestävään energiantuotantoon liittyvän kurssin varsinainen suunnittelu. Kurssi tullaan pilotoimaan vuoden 2017 aikana Turun kauppakorkeakoulussa ja Solapurin yliopistossa. Kurssilla tullaan yhdistämään verkko-opetusta lähiopetukseen ja opiskelijoiden ryhmätöihin.

Solapur on noin miljoonan asukkaan kaupunki Maharashtran osavaltiossa läntisessä Intiassa. Osavaltion pääkaupunki on Mumbai. Solapur on tunnettu tekstiili-
teollisuudestaan ja sen lisänimi onkin ollut Manchester of Maharashtra State. Solapurin yliopisto perustettiin vuonna 2004 erottamalla se suuremmasta Shivaji Universitysta. Tätä nykyä Solapurin yliopistossa on seitsemän laitosta (Schools), opiskelijoita 800–900 ja akateemista henkilökuntaa 70–80. Kyse on siis pienestä, mutta kasvavasta alueellisesta yliopistosta.

Solapur-1-web.jpg

Juha Kaskisen keynote-puhe Centre for Foresight Studies -keskuksen avajaisjuhlassa 27.10.2016 on katsottavissa verkossa

Solapur-3-web.jpg

Vice Chancellor, professori N. N. Maldar onnittelee Juha Kaskista Principal Advisor
-nimityksen johdosta.

Solapur-4-web.jpg
Vasemmalta: Prof. Ashok Kumar (Director, School of Social Sciences, Solapur University); Mr. M.V. Ashok (Chief General Manager, National Bank for Agriculture and Rural Development (NABARD); Government of India), Dr. Jagdish Patil (General Manager, BEST, Government of Maharashtra); Mr. Vijaykumar Deshmukh, (Guardian Minister, Solapur District, Government of Maharashtra); Prof. N. N. Maldar (Vice Chancellor, Solapur University, Solapur), Dr. Juha Kaskinen (Director, FFRC, University of Turku, Finland); Dr. Apurva Palkar (Convenor, Task Force for Globalizing Higher Education in Maharashtra, Ministry of Higher Education and Technical Education,  Government of Maharashtra) sekä Dr. Debendranath Mishra (Registrar, Solapur University, Solapur).

Luotu 24.11.2016 | Muokattu 28.11.2016