​Tulevaisuudentutkimuksen opinnot käynnistyvät jälleen Avoimessa yliopistossa

30.08.2013

Miltä tulevaisuus näyttää? Voiko visionäärisyyttä oppia? Luvassa ennen näkemättömiä asioita, uusia ajatuksia ja yhteisöllistä tiedon tuottamista!

​Avoimessa yliopistossa voi opiskella Tulevaisuudentutkimuksen opinto-kokonaisuuden tai osallistua opintojen yksittäisille jaksoille. Opinnot toteutetaan Avoimen yliopiston ja Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen yhteistyönä.

​Tulevaisuudentutkimuksen opintokokonaisuus 25 op

Opinnot luovat yleiskuvan tulevaisuudentutkimuksen perusteista: periaatteet, menetelmät ja soveltaminen erilaisissa yhteyksissä. Tulevaisuusajattelu, skenaariot, Delfoi, visionäärinen johtaminen, utopiat ja dystopiat, mallinnus, yhteiskunnallinen ennakointi jne. ovat esimerkkejä aiheista, joita opinnoissa käsitellään.

Opintokokonaisuus antaa käsityksen tulevaisuudentutkimuksen tieteellisestä traditiosta, perustiedot tulevaisuusajattelusta sekä tieteenalan keskeisistä käsitteistä ja menetelmistä. Opiskelija pystyy hahmottamaan metodologisten valintojen merkityksen tutkimuksessa, eli jäsentämään teoreettisten lähestymistapojen, tieteenfilosofisten lähtökohtien ja metodien yhteyksiä, ja pystyy soveltamaan valitsemiaan tulevaisuudentutkimuksen näkökulmia ja menetelmiä.

Luotu 30.08.2013 | Muokattu 06.07.2021