Tulevaisuuskuvia luontokokemusten hyödyntämisestä

20.08.2013

Tuoreessa Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen raportissa esitellään luontokokemusten tuottamiseen liittyviä haasteita ja toimintamahdollisuuksia hyvinvoinnin ja luontolähtöisen liiketoiminnan edistämiseksi.

​Luonnolla ja viherympäristöillä on tunnetusti monia terveyttä ja hyvinvointia edistäviä vaikutuksia.

Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen tutkijat Katariina Heikkilä ja Anna Kirveennummi luovat tuoreessa raportissa yleiskatsauksen lähivuosikymmenten toimintaympäristöihin, joissa voi tulevaisuudessa avautua uusia mahdollisuuksia ympäristöjen ja palveluiden kehittämiseen.

– Toimintaympäristöjen katsaus on laadittu keskeisten trendien ja megatrendien pohjalta. Raportissa pyritään katsomaan asioita eri näkökulmista, vaikka ne voisivat olla ilmentymiä keskenään ristiriitaisistakin asioista, Kirveennummi sanoo.

– Erilaisten ilmiöiden rajapinnoilla ja törmäyksissä voi syntyä kiinnostavia uusia asioita keskusteluun, Heikkilä toteaa.

Julkaisu on tuotettu Sitran rahoittamassa Luonnosta hyvinvointia -hankkeessa.

Tulevaisuuden tutkimuskeskus on monitieteinen akateeminen tutkimus-, koulutus- ja kehittämisorganisaatio, jonka johtoajatuksena on vastuullinen ja kestävä tulevaisuus. Keskus toimii Turun yliopiston kauppakorkeakoulussa.

Tuomas Koivula

Luotu 20.08.2013 | Muokattu 06.07.2021