Tulosten kaupallistamiseen tähtääville tutkimuksille lähes kahden miljoonan rahoitus

02.07.2015

Turun yliopisto sai Tekesiltä 1,3 miljoonan euron rahoituksen syövän, aivovaurioiden, opetuksen ja elektroniikan tutkimukseen. Tekesin lisäksi Turun yliopisto osallistuu tutkimusten rahoitukseen puolen miljoonan euron osuudella.

​Innovaatiorahoituskeskus Tekes myönsi rahoituksen kaikille neljälle Turun yliopiston hankkeelle, jotka rahoitusta hakivat. Lääketieteeseen, kasvatustieteisiin ja teknologiatutkimukseen liittyvissä hankkeissa otetaan huomioon tulosten kaupallinen merkitys. Nyt myönnetyllä rahoituksella valmistellaan tulosten kaupallista hyödyntämistä ja sen eri vaihtoehtoja esimerkiksi lisensoinnin, myynnin tai uuden perustettavan liiketoiminnan kautta.

– Meillä on todella kiinnostava kattaus uusia projekteja elektroniikan, opettajankoulutuksen, neurologian ja syöpätautien immunoterapian alueilta. Projekteissa keskitytään erityisesti sellaiseen tutkimukseen, jonka tuloksilla on arvoa liiketoiminnan kannalta. Tutkijat ottavat jo tutkimusta tehdessään huomioon tulosten mahdolliset markkinat ja asiakkaat, kertoo erityisasiantuntija Eliisa Särkilahti Turun yliopistosta.

Opettajankoulutukseen liittyvän tutkimuksen tavoitteena on luoda pelillisiä keinoja perusmatematiikan ja kehittyneemmän aritmetiikan opettamiseen. Tutkimusta johtavan professorin Erno Lehtisen mukaan kouluilla on maailmanlaajuisesti kova tarve monipuolistaa matematiikan opetusta siten, että se vastaisi paremmin opetussuunnitelmien haasteellisia tavoitteita.

Syövän hoitomahdollisuuksiin keskittyvässä tutkimuksessa kehitetään professori Johannes Savolaisen ja professori Reko Leinon (Åbo Akademi) johdolla synteettisesti tuotettuja stimulantteja syövän immunoterapiaan. Tutkimus yhdistää allergioihin, syöpätauteihin ja synteettiseen kemiaan liittyvän osaamisen.

Erikoistutkija Lauri Koskisen johtamassa hankkeessa kehitetään yhteistyössä Aalto-yliopiston ja VTT:n kanssa energiatehokkaita mikrokontrollereita, joilla on laajat markkinat muun muassa teollisen internetin ja puettavan elektroniikan alueilla.

Aivovaurioihin keskittyvässä projektissa luodaan menetelmiä aivovaurion toteamiseksi, kudosvaurion laajuuden ja luonteen arvioimiseksi ja hoidon vaikuttavuuden seurantaan. Dosentti Olli Tenovuo johtaa tutkimusta, jossa diagnostisia työkaluja kehitetään aivovammapotilaiden verinäytteistä löytyneistä merkkiaineista.

Rahoituksen saaneet tutkimusprojektit kestävät 1–2 vuotta. Tekes on rahoittanut Tutkimusideoista uutta tietoa ja liiketoimintaa -hankkeita (TUTL) vuodesta 2012 lähtien. Turun yliopisto on saanut TUTL-rahoituksen yhteensä 14 hankkeelle. Projekteista kolme on päättynyt viime vuonna, seitsemän on käynnissä ja neljä uusinta hanketta on parhaillaan käynnistymässä.

JV

Luotu 02.07.2015 | Muokattu 02.07.2015