Tuomikosken taksonomiapalkinto kasvimuseon sammaltutkijalle

22.05.2014

Risto Tuomikosken biologisen taksonomian vuosipalkinto jaettiin tänä vuonna poikkeuksellisesti kahdelle tutkijalle: sammaltutkija Sanna Huttuselle ja perhosten taksonomiaa ja systematiikkaa selvittävälle Marko Mutaselle. Palkinnot luovutettiin keskiviikkona 21.5.Luonnontieteellisessä keskusmuseossa Helsingissä.

​Turun yliopistossa biologian laitoksella kasvimuseon amanuenssina työskentelevä dosentti Sanna Huttunen on lehtisammalten asiantuntija, joka on tutkinut monipuolisesti niin sammalten taksonomiaa ja systematiikkaa kuin yleisiä evolutiivisia ongelmia, joita sammalten avulla voidaan selvittää.

Hän erikoisalaansa on palmikkosammalten lahkoon (Hypnales) kuuluvien lajien evoluutiohistorian ja taksonomian tutkimus. Lahkoon kuuluun maailman laajuisesti noin 4200 lajia, ja ryhmän vanhimmat fossiilit ovat myöhäiseltä jurakaudelta, noin 150 miljoonan vuoden takaa.

Evoluutiobiologisen tutkimuksen ohella Huttunen on mukana muun muassa Brasilian sammalmääritysoppaan kirjoittamiseen tähtäävässä hankkeessa. Hän toimii myös asiantuntijana Suomen ympäristökeskuksen yhteydessä toimivassa Sammaltyöryhmässä, jonka tehtävänä on Suomen sammallajistoa koskevan tiedon kerääminen ja uhanalaisuuden arviointi.

Dosentti Marko Mutanen Oulun yliopistosta on puolestaan monipuolisesti ansioitunut perhosten taksonomian ja systematiikan tutkija ja DNA-lajitunnistehankkeen (FinBOL) ”isä” ja vetäjä. FinBOL – Finnish barcode of life – on yhteissuomalainen hanke, jonka kunnianhimoisena tavoitteena on tuottaa DNA-viivakoodit Suomen koko eliölajistolle.

Professori Tuomikoski oli monialainen tutkija

Joensuussa vuonna 1911 syntynyt professori Risto Tuomikoski kuoli vuonna 1989. Laaja-alaisen tutkijan perintö on laaja: Sammaltutkijat pitävät häntä sammaltutkijana, sienitieteilijät sienitutkijana, hyönteistieteilijät hyönteistutkijana ja kielitieteilijät kielitieteilijänä.

Tuomikosken nuorempi veli, fyysikko ja professori Pentti Tuomikoski Oulun yliopistosta päätti kunnioittaa veljensä upeaa uraa perustamalla tämän nimeä kantavan rahaston. Rahaston tarkoituksena on palkita eteviä tutkijoita, jotka ovat selvittäneet erityisesti hyönteisten, hämähäkkien, sammalten, sienten tai jäkälien taksonomiaa ja systematiikkaa – siis lajikysymyksiä ja sukulaisuussuhteita.

Palkinnon saajista päättää rahaston komissio ja palkinto on suuruudeltaan 10 000 €.

Luotu 22.05.2014 | Muokattu 22.05.2014