Tuomo Peltonen in memoriam

14.06.2023

Kauppatietieteiden tohtori, professori Tuomo Peltonen kuoli aivosyöpään Espoon sairaalassa 29.5.2023 perheensä saattamana. Hän oli syntynyt Helsingissä 5.10.1966.

Tuomo Peltonen.

Tuomo Peltonen toimi vuosia johtamisen ja organisaatioiden professorina Oulun yliopistossa, Tampereen teknillisessä yliopistossa, Turun kauppakorkeakoulussa ja Åbo Akademissa. Hän oli myös Helsingin kauppakorkeakoulun ja Aalto -yliopiston dosentti. Britanniasta nuorena tutkijana hankittu lukeneisuus ja argumentointikyky tekivät Peltosesta omassa tutkijasukupolvessaan ainutlaatuisen hahmon.

Vaikka Tuomo yleisen suosiontavoittelun sijaan piti kiinni akateemisesta lahjomattomuudesta ja tarjosi korulauseiden sijaan kriittisen näkökulman, oli hän pidetty opettaja perustutkintotasolta liikkeenjohdon koulutukseen. Hän myös ohjasi useita väitöskirjoja sekä toimi mieleenpainuvana vastaväittäjänä, jonka esiintymisessä kuulsi hillitty äly ja tieteenfilosofinen osaaminen.

Tutkijana Tuomo keskittyi teoreettisesti vaativiin teemoihin ja liiketaloustieteilijäksi hänen otteensa oli poikkeuksellisen filosofis-kriittinen. Hänen Helsingin kauppakorkeakoulussa vuonna 1998 tarkastettu väitöskirjansa pureutui kansainvälisen urajohtamisen haasteisiin. Tuomo Peltosen johtamisen alan laadukkaimmissa julkaisuissa ilmestyneet artikkelit sekä lukuisat suomeksi ja englanniksi julkaistut kirjat käsittelivät kansainvälistä henkilöstöjohtamista, kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä, organisaatioteoriaa, osuuskuntalaisuutta sekä viime vuosina henkistä johtajuutta. Äitinsä ortodoksisia ja karjalaisia perinteitä kunnioittaen aikuisena ortodoksiksi kääntynyt Tuomo haki johtajuuden tutkimukseensakin henkistä, ajattoman viisauden näkökulmaa.

Tuomon akateemisesta uratarinasta piirtyy elämänmakuisia ristiriitoja, platonilaista idealismia, rationalismia, mystiikkaa sekä ajatonta henkisyyttä - innoittava tutkijasielu. Mutta paitsi älykkö ja tiedemies, Tuomo oli hyvä ystävä ja vakaa tuki. Ihminen, joka rakasti hyvää ruokaa, juomaa ja toisinaan aamuyölle venyneitä keskusteluja; ystävyyden ympäröimiä hyviä hetkiä.

Tuomo elää ja hengittää jokaisessa suomalaisen johtajuustutkimuksen sanassa ja oivalluksessa, jossa näkymätön maailma ja organisaatioteoria kohtaavat. Sinne Tuomo Peltonen on jättänyt omintakeisen, ainutkertaisen ja pysyvän leimansa.

Tuomo elää meissä jokaisessa, joilla on ollut onni hänet tuntea; nähdä hillityn ulkokuoren alla säkenöivä intohimoinen lämpö. Kohdata katse, joka näkee näkymättömään.

Henrikki Tikkanen, Aalto -yliopiston kauppakorkeakoulun professori, Turun kauppakorkeakoulun dosentti

Tommi Auvinen, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulun vanhempi yliopistonlehtori

Kirjoittajat ovat Tuomo Peltosen pitkäaikaisia kollegoita ja ystäviä

Luotu 14.06.2023 | Muokattu 14.06.2023