Tuoreita näkökulmia eurooppalaiseen elokuvaan

01.08.2013

Turun yliopiston historiantutkijoiden toimittama Frontiers of Screen History -artikkelikokoelma käsittelee eurooppalaisia rajoja, elokuvaa ja historiaa toisen maailmansodan päättymisestä tähän päivään.

kansi-frontiers-of-screen-history.jpgSirkkalan kasarmilla vietettiin keskiviikkoiltana 31.7. kirjanjulkistamistilaisuutta osana käynnissä olevaa EUPOP 2013 -konferenssia. Intellect Ltd:n kustantama Frontiers of Screen History: Imagining European Borders in Cinema 1945–2010 on monitieteinen artikkelikokoelma, jossa rajan teemaa käsitellään paitsi poliittisesta ja kansallisesta, myös sosiaalisesta, etnisestä, uskonnollisesta ja sukupuolittuneisuuden näkökulmasta. Kirjan toimittajat Raita Merivirta, Kimmo Ahonen, Heta Mulari ja Rami Mähkä ovat tutkijoita Turun yliopiston kulttuurihistorian ja yleisen historian oppiaineissa.

– Kirja avaa uusia näkökulmia elokuvan merkitykseen poliittisena kommentoijana ja rajojen määrittäjänä. Siinä elokuvat sijoitetaan historiallisiin ja poliittisiin konteksteihinsa, toimittajat kertovat.

Kirjoittajat kolmelta mantereelta

Frontiers of Screen History käsittelee muun muassa europpalaisuuden neuvottelua Aki Kaurismäen elokuvissa, rautaesiripun ja kylmän sodasn kuvastoja, siirtolaisuuden ja transnationaalisten identiteettien kuvauksia kreikkalaisissa, turkkilais-saksalaisissa ja ruotsalaisissa elokuvissa sekä kolonialismin perintöä.

Artikkelikokoelman kirjoittajat ovat historioitsijoita, mediatutkijoita ja kulttuurintutkijoita Euroopasta, Australiasta ja Yhdysvalloista.

Teos on valmistunut kulttuurihistorian professori Hannu Salmen johtamassa Akatemia-rahoitteisessa tutkimusprojektissa "Cinematic Cartographies of European History 1945–2000". Kirja on ensimmäinen teos Turussa toimivan International Institute of Popular Culture -tutkimuskeskuksen uudessa julkaisusarjassa.

Populaarikulttuurin tutkimuksen konferenssi käynnissä Turussa

Turun yliopiston yhteydessä toimiva International Institute for Popular Culture (IIPC) järjestää yhdessä European Popular Culture Associationin (EPCA) kanssa 31.7.–2.8. Turun yliopistossa kansainvälisen EUPOP 2013 -konferenssin, jonka osanottajat ovat populaarikulttuurin tutkijoita ympäri Eurooppaa. Konferenssitoimikunnan puheenjohtajana toimii kulttuurihistorian yliopistonlehtori Kari Kallioniemi.

Konferenssin keskiössä ovat kysymykset äärioikeiston ja uusnatsien noususta Euroopassa ja se, miten populaarikulttuuri kierrättää, kommentoi, parodioi ja osittain myös vahvistaa äärikäyttäytymiseen liittyvää kuvastoa. Konferenssin keskiviikkona avannut Eva Kingsepp Tukholman yliopistosta puhui esityksessään natsikuvaston viehätyksestä nykyisessä populaarikulttuurissa.

EUPOP-konferenssien sarja aloitettiin Lontoossa vuonna 2012.

Luotu 01.08.2013 | Muokattu 01.08.2013