Tuorlan planetaario on koululaisryhmien uusi hittivierailukohde

17.01.2014

Tuorlan Tähtitieteelliselle Seuralle myönnettiin Alfred Kordelinin säätiön apuraha 50 koululaisryhmän veloituksettomaan pääsyyn Tuorlan planetaarioon. Kysyntä yllätti planetaarion henkilökunnan: paikat tulivat täyteen alle kahdessa päivässä.

​Tuorlan planetaariolla on positiivinen ongelma. Kordelinin säätiö myönsi Tuorlan Tähtitieteelliselle Seuralle rahoituksen, jonka turvin seura voi tarjota viidellekymmenelle koululaisryhmälle ilmaisen planetaarioesityksen. Tähtitieteellisiä elokuvia näyttävä planetaario sekä kierros observatorioon ovat herättäneet nyt valtavaa kiinnostusta.

– Lähetimme tammikuun alkupuolella Turun alueen koulujen rehtoreille tarjouksen veloituksettomasta vierailusta planetaarioon ja observatoriolle. Vajaassa kahdessa päivässä meillä oli jo pitkälti yli 50 varausta ja jatkuvasti tulee uusia kyselyitä, kertoo dosentti Aimo Sillanpää Tuorlasta.

Maksullisetkaan planetaariovierailut eivät tule kouluille kalliiksi. Enintään 40 hengen kokoisilta koululaisryhmiltä planetaarioesitys kustantaa 100 euroa.
Planetaario tarjoaa säännöllisesti esityksiä myös muille kuin koululaisille.

Hannu Aaltonen

Luotu 17.01.2014 | Muokattu 15.07.2021