Tuorlassa hiottu Herschelin peili keräsi tarkempaa tietoa kuin tilattiin

03.05.2013

Heliumin loppuminen muutti Herschel-satelliitin ja sen Tuorlassa hiotun pääpeili avaruusromuksi reilu viikko sitten. Satelliitti ennätti kerätä odotettua enemmän ja tarkempaa tietoa, sillä peili oli kaksi kertaa tilattua tarkempi ja helium riitti vähintään kuusi kuukautta odotettua pidempään.

​Tuorlassa hiottu Herschelin peili keräsi ennakoitua enemmän dataa avaruudesta.

​Turun yliopiston tähtitieteen dosentti Aimo Sillanpää on tyytyväinen Herschelin antiin. Tuorlassa Opteon Oy:n vuosina 2004-2005 hioma ja kiillottama  pääpeili oli jopa kaksi kertaa tarkempi kuin mitä vaatimukset edellyttivät.

– Me järjestämme heinäkuussa Turun Logomossa European Week of Astronomy and Space Science -kongressin, jonka yksi special session on omistettu kokonaan Herschelille, Sillanpää sanoo.

Tähtitieteen kesän suurtapahtumaan saapuu yli tuhat tähtitieteen huippututkijaa. Herschel-symposiumin vetäjänä on Helsingin yliopiston tähtitieteen dosentti Mika Juvela.

– Meillä ei Turussa ole sen suuntaista tutkimusta, että olisimme suoranaisesti käyttäneet Herschelin aineistoa, mutta Helsingissä toimii vahva Juvelan vetämä ryhmä, joka on hyödyntänyt Herschelin tietoja. Mika Juvelalla on konferenssissa myös Herschel-tuloksia esittelevä plenary talk, Sillanpää kertoo.

Suurin peili avaruudessa

Tuorlassa hiottu ja kiillotettu Herschelin pääpeili oli merkittävin suomalaisten milloinkaan tekemä avaruusteknologian hanke. Peili oli suurin koskaan avaruuteen lähetetty.

– Euroopan avaruusjärjestö antoi peilille heti Herschelin tutkimusmatkan alkuvaiheessa arvosanan ”excellent”. Peili keräsi jo matkalla dataa, vaikka ei ollut vielä täysin jäähdytetty, Sillanpää sanoo.

Herschelin elinkaareksi ennakoitiin lähtöhetkellä reilut kolme vuotta. Satelliitilla oli matkaan lähtiessään mukanaan yli 2300 litraa nestemäistä heliumia, jolla avaruudessa jäähdytettiin satelliitin instrumentit toimintakuntoon, lähelle absoluuttista nollapistettä.

Heliumin arveltiin riittävän enintään 3,5 vuodeksi. Helium kesti kuitenkin tämän vuoden huhtikuun lopulla, joten satelliitti ennätti kerätä tietoa kahta viikkoa vaille neljä vuotta.

Erja Hyytiäinen
Luotu 03.05.2013 | Muokattu 03.05.2013