Turku Agile Dayssa tuoreita näkökulmia tulevaisuuden inhimillisempään johtajuuteen

14.05.2014

Ketterän ohjelmistokehityksen tapahtuma kokosi yhteen IT-alan ammattilaisia, opiskelijoita ja kansainvälisiä puhujia.

Bjarte Bogsnes haluaa uudistaa perinteisen johtamismallin.

​Liike-elämän kysytyimpiin luennoitsijoihin lukeutuva Bjarte Bogsnes puhui uudenlaisen johtajuuden puolesta ja esitteli kehittämäänsä ketterää johtamismallia Beyond Budgetingia.

Pohjoismaiden suurimmassa yhtiössä Statoilissa vaikuttavan Bogsnesin mukaan johtaminen on perinteisesti perustunut keppi ja porkkana -ajatteluun, ja kontrolli on ollut keskitettyä, ankaraa ja sääntölähtöistä.

Tulevaisuuden johtajuuden on kuitenkin oltava riippumatonta, läpinäkyvää ja arvolähtöistä, jotta työntekijöiden motivaatio kumpuaisi sisältäpäin.

– Meidän täytyy muuttaa johtajuutta inhimillisemmäksi, Bogsnes totesi.

Taitava testaaja sitoutunut ja kriittinen

Muihin puheenvuoroihin lukeutui ohjelmistotestausyritys Comiqin ohjelmistokonsultti Aleksis Tulosen luento tutkivan testaajan ajattelutavoista.

International Society for Software Testingin perustajajäsenen mukaan taitava testaaja on henkisesti sitoutunut, vastuullinen, luo reagoimalla haasteisiin ja panostaa laatuun sekä viestintätaitoihin.

Viestintätaidoissa on Tulosen mukaan keskeistä kriittinen suhtautuminen keskustelukumppanin puheeseen, tämän pyrkimyksiin sekä siihen, mikä huomio sai tämän alun perin tulemaan johtopäätökseensä.

Turun yliopistossa 12.–13.5. järjestetty Turku Agile Day on Suomen suurin ketterien ohjelmistokehitysmenetelmien konferenssi.

Aleksis Tulosen blogi: http://flowoftesting.wordpress.com/

Aura Jaakkola