Turku kokoaa 1800-luvun tutkijat konferenssiin

29.01.2013

Turun yliopistoon odotetaan loppuviikosta noin sataa kuulijaa 1800-luvun tutkijoiden konferenssiin. Viidettä kertaa järjestetyn tapahtuman aiheena on tällä kertaa Järki ja tunteet. Kuultavana on 40 esitelmää.

Turun yliopiston dosentti, tapahtumaa järjestävän 1800-luvun tutkimuksen verkoston Turun työryhmän puheenjohtaja Anne Ollilan mukaan 1800-luvun tutkimus on tutkijalle otollista aikaa

- Se on riittävän lähellä, jotta voi ymmärtää aikakauden ajatustapoja, mutta riittävän kaukana, jotta se tuo esille aina jotain uutta ja yllättävää, Ollila sanoo.

Konferenssissa esitellään vahvasti muun muassa 1800-luvun kirjeenvaihtoa sekä kuvia. Ollilan oma aihe on jokaisen suomalaisen tuntema valokuva Antti Isotalosta ja Antti Rannanjärvestä.
antit.jpg

- Isontalon Antin ja Rannanjärven valokuva on yksi Suomen tunnetuimmista kuvista, mutta harva tietää, että kuvan on ottanut vaasalainen nainen Julia Widgren, Ollila sanoo.

Kuvalla oli kaksi käyttötarkoituksta. Se oli poliisin käyttämä tunnistekuva sekä  1860-luvula lähtien suosituksi tullut visiittikorttikuva.

- Tunnettujen henkilöiden muotokuvia ryhdyttiin myymään valokuvaamoissa ja kirjakaupoissa. Näyttelijöiden kuvat olivat suosittuja, mutta lisäksi taiteilijat, kuninkaalliset ja muut julkisuuden henkilöt päätyivät koristamaan valokuva-albumeita. Miksi ihailtujen taiteilijoiden ja kansallissankareiden rinnalle nostettiin härmäläiset puukkojunkkarit, Ollila kysyy esitelmässään.

Viides kerta toi Turkuun

Konferenssin järjestäjä, 1800-luvun tutkimuksen verkosto syntyi viitisen vuotta sitten Helsingissä Suomen Kirjallisuuden Seuran (SKS) suojissa. Vähitellen rinkiin on liittynyt mukaan 1800-luvun tutkijoita eri puolilta Suomea.

- Tämä on monitieteinen verkosto, jossa on mukana historioitsijoita, taiteentutkijoita, kirjallisuustieteilijöitä, folkloristeja, etnologeja. Yhdistävä tekijä on 1800-luku, Ollila sanoo.

Viidettä kertaa järjestettävä konferenssi löysi sijansa ensi kertaa Helsingin ulkopuolelta Turun yliopiston Sirkkalan kampukselta.

- Neljän plenumesitelmän lisäksi meillä on 36 paperin esittäjää. Niitä ovat tervetulleita kuuntelemaan kaikki halukkaat. Konferenssin keskeinen ajatus on, että tapahtuma on vapaa, avoin ja maksuton, Ollila sanoo.

Järki ja tunteet 1800-luvulla konferenssi Turun yliopiston Sirkkalan kampuksella (Kaivokatu 12), Minerva-rakennuksen luentosali Januksessa 31.1.-1.2.
Luotu 29.01.2013 | Muokattu 29.10.2020