Turku mukana rakentamassa MAX IV –laboratoriota

03.01.2013

Turun yliopiston kemian sekä fysiikan ja tähtitieteen laitokset ovat mukana rakentamassa mittausjärjestelmää Ruotsin Lundiin rakentuvaan MAX IV –synkronisäteilyn laboratorioon. Suomalais-virolaisessa yhteishankkeessa turkulaisten osuus on luoda spektroskopian mittausjärjestelmä kaasumaisten ja nestemäisten sekä klustereiden eli kymmenistätuhansista atomeista koostuvien nanopartikkelien mittaamiseen.

Kanadassa synkrotronimittaukseen perustuva järjestelmä on jo käytössä.​

Turun yliopiston fysiikan ja tähtitieteen  laitoksen professori Edwin Kukk toteaa, että MAX IV:ään mukaanmeno avaa suomalaistutkijoille uusia mahdollisuuksia mittausten tekoon. Uusi röntgensäteilyn lähde kun on paljon aikaisempia kirkkaampi. Rakennettavassa mittausjärjestelmässä käytetään myös uusimpia innovaatioita spektroskopisten laitteiston osalta.

- Kun me investoimme MAX IV –laboratorioon, me saamme vastineeksi oikeuden käyttää sekä tätä rakentamaamme että muita mittausjärjestelmiä. Lopullisesti oikeudet määritellään MAXin kanssa tehtävässä sopimuksessa, Kukk sanoo.

Kehitteillä valoa tuottavat materiaalit

Tähän saakka suomalaiset tutkijat ovat käyneet tekemässä mittauksia pääasiassa MAX IV:n perustana olevissa MAX II ja MAX III –laboratorioissa sekä vastaavan laisissa kansainvälisissä laboratorioissa Saksassa että Ranskassa.

Kukk  kuvaa Turun yliopiston tutkijoiden tekemää synkrotronisäteilytutkimuksia erittäin vahvalla ja kirkkaalla säteellä tehtäviksi materiaalitutkimukseksi.

- Meidän  järjestelmällämme tutkitaan esimerkiksi pintojen elektronisia tai kemiallisia ominaisuuksia, kerrosrakenteiden diffuusiota, röntgensäteilyn aiheuttamia vahinkoja biomolekyyleissä  tai kehitetään uusia luminoivia materiaaleja. Pääosin tehdään fysiikan ja kemian  perustutkimusta, kuten akateemiseen yliopistoon kuuluukin, Kukk sanoo.

Synkrotronimittauksia tarvitaan myös Turun yliopiston kemian laitoksen materiaalikemian laboratoriossa, missä kehitetään professori Jorma Hölsän johtamissa projekteissa uusia luminoivia eli valoa tuottavia materiaaleja.

Valmis vuonna 2016

Ruotsalaiset yliopistot, julkisoikeudelliset toimijat ja säätiöt rahoittavat jo toimivien MAX-laboratorioita laajentamalla luotavan MAX IV –laboratorion. Vuonna 2016 valmistuvassa laboratoriossa on ruotsalaisten luomina seitsemän mittausjärjestelmää.

Kahdeksas järjestelmä rakentuu suomalaisten ja virolaisten yhteishankkeena. Suomesta mukana ovat Turun ja Oulun, Virosta Tarton yliopistot.

- Etenemme ruotsalaisten kanssa samassa aikataulussa eli meidän mittausjärjestelmämme on myös valmis 2016, Kukk sanoo.

Virolaiset maksavat neljän miljoonan euron hankkeesta kolme miljoonaa, suomalaisyliopistot Suomen Akatemian rahoituksella miljoonan. Jokainen mukana oleva yksikkö myös rakentaa osan järjestelmästä.

- Alan suomalaisilla ja virolaisilla tutkijoilla on jo parinkymmenen vuoden ajan ollut vahvaa tutkimusyhteistyötä. Sen pohjalle rakentuu tämäkin hanke, Kukk sanoo.

MAX-laboratoriot aloitti toimintansa 26 vuotta sitten. Lundiin luotu MAX on kansainvälisestikin ainutlaatuinen synkronisäteilyn laboratorio .  Uuden laboratorion kahdeksan eri mittausasemaa ovat keskittyneet erilaisten näytteiden tutkimukseen.

Teksti: Erja Hyytiäinen
Kuva: CLS Research Office