Turku Open kokosi kansainväliset väittelijät yliopistolle

20.10.2014

Viikonloppuna Turun yliopiston Kauppakorkeakoulussa pidettyyn väittelykilpailuun osallistui kymmenittäin opiskelijoita ympäri maailmaa.

​Kauppakorkeakoulun aula täyttyi perjantai-iltapäivänä kilpailun alkua odottavista opiskelijoista.

Kilpailun järjestäneen Utu Debating Clubin puheenjohtaja Angelos Emmanouilidis
kertoo, että tapahtuma on yliopiston suurin kansainvälinen opiskelijatapahtuma.

– Nyt mukana oli 64 väittelijää ja 20 tuomaria, jotka saapuivat eri puolilta maailmaa. Kannustajia ja kuulijoita oli mukana sitäkin enemmän.

Emmanouilidis iloitsee, että vuosi sitten ensimmäistä kertaa järjestetty tapahtuma on saanut hyvän vastaanoton. Jatkossa kilpailu on tavoitteena toteuttaa vuosittain.

– Turku Open tuo yhteen eritaustaisia opiskelijoita ja antaa loistavan mahdollisuuden keskustella yhdessä koko maailmaa liikuttavista aiheista.

Väittelytaidot hyödyksi monessa

Kilpailun ensimmäiselle karsintakierrokselle osallistuneet Alf Parvi ja Kiran Garimella valmistautuivat väittelyynsä perjantaina intensiivisesti. Kysyttäessä heiltä kommentteja oli vastaus selvä.

– Valitettavasti meillä ei ole aikaa. Saimme vasta kuulla väittelyaiheemme. Nyt meillä on tasan 15 minuuttia aikaa perehtyä aiheeseen ja valmistella argumentteja sekä puolesta että vastaan, Parvi ja Garimella totesivat.

Ensimmäisellä karsintakierrokselle kilpailijat väittelivät siitä, pitäisikö englannista tehdä virallinen koulunkäyntikieli kaikille yli 14-vuotiaille eurooppalaisille.

Emmanouilidis sanoo, että valmistautuminen perustelemaan tämänkaltaisia kysymyksiä kehittää myös monissa muissa tilanteissa vaadittavaa ajattelukykyä.

– Väittelytaito on hyödyllinen työkalu käytettäväksi opiskelussa ja työelämässä kaikilla aloilla.

Matilda Herjanto
Luotu 20.10.2014 | Muokattu 27.07.2021