Turku tähyää Suomen parhaaksi opiskelukaupungiksi laajalla yhteistyöllä

03.06.2014

Turun kaupunki, Turun yliopisto, Åbo Akademi, Turun ammattikorkeakoulu ja opiskelija- ja ylioppilaskunnat ovat allekirjoittaneet yhteistyösopimuksen "Ready, Study, Go (RSGT) – opiskelukaupunki Turku".

Turun kuudessa korkeakoulussa opiskelee noin 40 000 opiskelijaa, ja joka neljäs turkulainen on korkeakouluopiskelija tai korkeakoulun asiantuntija. Tämä suuri osaamispotentiaali aiotaan yhteistyön avulla valjastaa alueen elinvoimatekijäksi.

– Turussa on poikkeuksellisen tiivis keskustakampusalue, joka yhteistyön myötä laajenee ajatuksellisesti kattamaan koko kaupungin. Turku halutaan nähdä opiskelijoiden kaupunkina. Toiminta tiivistää myös entisestään eri alojen välistä yhteistyötä, Turun yliopiston koulutuksesta vastaava vararehtori Riitta Pyykkö sanoo.

Yhteistyön tavoitteet:
  • Turku on opiskelija- ja asiantuntijaystävällinen kaupunki, jonka julkiset palvelut tukevat uusien opiskelijoiden, tutkijoiden ja asiantuntijoiden asettautumista alueelle (Ready)
  • opiskelijoiden osaaminen kytketään osaksi avoimen kaupungin kehittämistä ja yritysten hankkeita nykyistä systemaattisemmin (Study)
  • korkeakoulut tukevat valmistuvien opiskelijoiden pääsyä työelämään tai yrittäjiksi Turun seudulle luomalla kanavia osapuolten välille (Go).
Opiskelukaupunki Turku (RSGT) on myös Turun seudun kasvusopimuksen 2013–2015 yksi kolmesta kärkihankkeesta.

TK

Luotu 03.06.2014 | Muokattu 21.07.2021