Turkulaiset biotieteilijät tiivistävät yhteistyötä pietarilaisten tutkijoiden kanssa

16.04.2015

Turun yliopiston ja Åbo Akademin tiivis paikallinen yhteistyö lääkekehityksen alalla laajenee. Viime vuonna yliopisto ja akademi käynnistivät useita tutkimusprojekteja arvostetun pietarilaisen St. Petersburg State Chemical-Pharmaceutical Academyn kanssa. Tiistaina 14.4. pidetyssä lääkekehityksen symposiumissa pietarilaiset tutkijat tutustuivat Turussa tehtävään tutkimukseen.

​Pietarista Turkuun saapunut professori Viktor Vainshtein puhui symposiumissa lääkeaineiden pitkittyneestä liukenemisesta verenkiertoon.

​Turun yliopistossa järjestettiin 14.4.2015 lääkekehityksen alaa käsittelevä symposium Emerging Trends in Drug Development, jonne saapui 170 paikallisen tutkijan lisäksi 25 kutsuvierasta St. Petersburg State Chemical-Pharmaceutical Academy -tutkimuslaitoksesta.

– Kokouksen tarkoitus on tutustuttaa pietarilaisia vieraitamme lääkekehityksen alan tutkimusprojekteihin, tutkimusteknologioihin ja moniin yhteistyömahdollisuuksiin, joita meillä turkulaisilla on tarjota. Vastaavasti he kertovat meille omasta työstään ja tutkimuksestaan, kertoo BioCity Turun johtaja Jyrki Heino.

Pietarilaisten biotieteilijöiden kanssa käynnistyvä tutkimusyhteistyö juontaa jo useamman vuoden taakse.

– Nyt yhteistyö on kuitenkin käynnistymässä toden teolla, kun viime vuonna aloitimme pietarilaisten kanssa neljä yhteistä tutkimusprojektia, joissa myös Åbo Akademi on vahvasti mukana, Heino kertoo.

Symposiumin järjesti BioCity Turku yhteistyössä Turun yliopiston ja Åbo Akademin biotieteiden tohtoriohjelmien kanssa.

Kuva ja teksti: Liisa Reunanen

Luotu 16.04.2015 | Muokattu 16.04.2015