​Turkulaistutkijoille merkittävä tuki äidin stressin vaikutusten tutkimiseen

22.02.2013

Äidin raskaudenaikaisen stressin vaikutusta lapseen selvittävä turkulainen tutkimushanke on saanut yhdysvaltalaiselta säätiöltä 60 000 dollarin eli noin 45 000 euron rahoituksen.

Tutkimuksen perimmäisenä tavoitteena on selvittää, milloin ja millaisilla odottavaa äitiä tukevilla toimilla voitaisiin vähentää lapsen aivoja muokkaavia stressivaikutuksia.

Rahoituksen saanut tutkimus on osa Turun yliopiston professorin Hasse Karlssonin johtamaa FinnBrain-syntymäkohorttitutkimusta.  Syntymäkorttitutkimuksessa keskitytään tiettyinä vuosina syntyneiden henkilöiden muodostaman joukon tutkimiseen.

- Tieteellisesti on jo todistettu, että äidin voimakas raskaudenaikainen stressi voi vaikuttaa lapsen elämään, mutta mekanismeja ei tunneta. Asiaa selvittävän FinnBrainin sisällä meidän tutkimuksemme pyrkii selvittämään lapsien stressibiomarkkereita, Turun yliopiston dosentti Linnea Karlsson sanoo.

Biomarkkereita eli tekijöitä, jotka ilmentävät biologisen tilan muutosta, etsitään yhdistämällä geenitutkimuksella, tulehdusproteiinien tunnistamisella ja aivojen rakennemagneettikuvauksella saatuja tietoja.

- Ajatuksemme on se, että kaikki nämä kolme tekijää yhdistämällä me voisimme saada uutta tietoa, Karlsson sanoo.

Uuden tiedon avulla tulevaisuudessa voitaisiin nykyistä paremmin ajoittaa sekä valita parhaiten sopiva tukimuoto stressistä kärsivälle odottavalle äidille.

Karlssonin mukaan Brain & Behavior Research Foundationilta saatu kaksivuotinen apuraha on merkittävä tutkimuksen eteenpäinviemisessä.

- Apurahalla voimme kerätä aineistoa, muun muassa ottaa aivojen magneettikuvia  sekä tuella voin rahoittaa jatko-opiskelijoiden tekemää työtä. Aivan valmiiksi asti emme tutkimusta kahdessa vuodessa saa, Karlsson sanoo.

Tutkimukseen valitaan mukaan FinnBrainiin osallistuvista varsinaissuomalaista perheistä muutama sata sekä heille verrokkiperheet. Tutkimus toteutetaan pääosin Turussa, mutta sitä tukee Yhdysvalloissa toteutettavat analyysit.

Teksti: Erja Hyytiäinen
Kuva: Frank de Klein