Turkulaistutkijoille rahoitusta kaupunkitutkimukseen

05.01.2018

Turun kaupunkitutkimusohjelma on myöntänyt rahoitusta neljälle hankkeelle ja kymmenelle pro gradun tekijälle. Tutkimushankkeet saivat kukin 125 000 euroa apurahaa. Kolmea neljästä rahoitetusta hankkeesta toteutetaan Turun yliopistossa.

Turun kaupunkitutkimusohjelma on Turun kaupungin, Turun yliopiston ja Åbo Akademin yhteinen tutkimusohjelma. Sen tavoitteena on lisätä kaupunkikehitystä koskevaa monitieteistä akateemista tutkimusta, jonka antia voidaan käyttää hyväksi akateemisen tutkimuksen ja opetuksen lisäksi kaupungin päätöksenteossa.

Kullekin työryhmälle myönnettiin 125 000 euroa apurahaa. Rahoittajina toimivat Turun kaupungin (50 %) lisäksi Länsi-Suomen yleishyödyllinen asuntosäätiö (25 %) sekä Turun yliopisto ja Åbo Akademi (yhteensä 25 %).

Lisäksi Turun kaupunki jakoi 10 kappaletta kannusteluontoisia apurahoja pro graduihin. Näissä aiheina ovat lastensuojelu parisuhdeväkivaltatilanteessa, eettiset kysymykset liittyen arkeologisten kaivausten ihmisjäännöksiin, Suomen kuntien kestävän kehityksen toimintatapojen liikkuvuus, katsomuskasvatus varhaiskasvatuksessa vertaillen Helsinkiin, uudenlainen yhteisöllinen sovittelumenettely, automatisoidun liikenteen sääntely ja vakuutukset, "kansallinen kaupunkipuisto" -statuksen vaikuttavuus, Turun kuvaukset 1800-luvun alun matkakertomuksissa, osallistava suunnittelu segregoituneessa kaupunginosassa, ja ei-suomenkielisten digitaalinen yhdenvertaisuus kuutoskaupungeissa.

Rahoituksen saaneet hankkeet

Hankerahoituksen hakijoiksi rajattiin Turun yliopiston tai Åbo Akademin vetämät tutkimusryhmät, joihin voi kuulua myös tutkijoita muista yliopistoista tai tutkimuslaitoksista. Hakuteemat oli tarkemmin määritelty. Hakemuksia tuli 19 kappaletta. Hakemukset arvioineeseen raatiin kuului Turun kaupungin, Turun yliopiston ja Åbo Akademin edustajia.

Rahoituksen saivat seuraavat hankkeet:

Muutosvoimainen strateginen kaupunkikehittäminen - kilpailukyvyn ja vuorovaikutteisuuden vuoropuhelu?
Professori Satu Teerikangas, Turun yliopisto, johtaminen ja organisointi & professori Raine Mäntysalo, Aalto-yliopisto, strateginen kaupunkisuunnittelu.

Kohtuuhintaisen asumisen edistämisen pullonkaulat ja ratkaisut – mallien, toimijoiden ja politiikan näkökulmien analyysi.
Yliopistonlehtori Jarkko Rasinkangas, Turun yliopisto, sosiaalityö & professori Matti Kortteinen, Helsingin yliopisto, sosiologia.

Ylisukupolviselle syrjäytymiselle altistavat ja siltä suojaavat ei-materiaaliset tekijät.
Dosentti Johanna Marketta Kallio, Turun yliopisto, sosiologia.

Sustainable resilience policies and inter-organisational performance control designs: Two case studies in Turku with a comparative approach to Stockholm.
Professori Matti Skoog, Åbo Akademi, liiketalous.

Lisätietoa:

Turun kaupungin tiedote