Turkuun Euroopan ensimmäinen evoluutiopsykologian sivuainekokonaisuus

23.07.2014

Turun yliopisto ottaa ensimmäisenä eurooppalaisen yliopistona oppiainevalikoimaansa evoluutiopsykologian sivuainekokonaisuuden. Syksyllä 2014 aloitettavaan opetukseen voivat osallistua kaikkien tiedekuntien opiskelijat.

Opintokokonaisuudesta vastaava dosentti Markus J. Rantala kertoo, että evoluutiopsykologiaa opetetaan useissa Yhdysvaltojen huippuyliopistoissa. Turun yliopiston uusi 25 opintopisteen laajuinen kokonaisuus on kuitenkin lajissaan ensimmäinen koko Euroopassa.

– Evoluutiopsykologiaa sovelletaan laajasti eri tieteenaloilla yhdysvaltalaisissa huippuyliopistoissa, ja Turun yliopisto on nyt mukana eurooppalaisessa eturintamassa tarjoamalla evoluutiopsykologian sivuaineopintoja kaikille kiinnostuneille opiskelijoille, Rantala sanoo.

Evoluutiopsykologia on psykologian osa-alue, jossa tutkitaan miten evoluutio ja luonnonvalinta on vaikuttanut ihmisten ja muiden eläinten käyttäytymiseen ja mielen toimintaan.

Turun yliopiston uudessa monitieteisessä opintokokonaisuudessa opiskelijat oppivat evoluutiopsykologian perusteet ja saavat valmiudet hyödyntää evoluutiopsykologiaa omilla tieteenaloillaan.

Rantalan mukaan evoluutiopsykologia on muuttamassa koko akateemista maailmaa, sillä evolutiivista ajattelutapaa ja evoluutiopsykologiaa on alettu hyödyntää mitä erilaisimmilla tieteenaloilla.

– Viime vuosina on syntynyt mullistavia tieteenaloja kuten evolutiivinen lääketiede, evolutiivinen psykiatria, evolutiivinen antropologia, evolutiivinen sosiologia, evolutiivinen uskontotiede ja monia muitakin. Ennustan että muutaman vuosikymmenen päästä pidetään itsestäänselvyytenä, että lähes kaikki yliopisto-opiskelijat opiskelevat evoluutiopsykologiaa ainakin sivuaineenaan, Rantala sanoo.

Hän sanoo evoluutiopsykologian sopivan jokaiselle opiskelijalle pääaineesta riippumatta.

– Itse asiassa evoluutiopsykologiaa pitäisi opettaa jo lukiossa, sillä siitä on hyötyä myös käytännön elämässä. Monia sukupuolten välisiä ristiriitoja muun muassa parisuhteessa vältettäisiin, jos ihmiset ymmärtäisivät, miten seksuaalivalinta on muokannut miesten ja naisten aivoja erilaisiksi ja miten se vaikuttaa eri sukupuolten käyttäytymiseen ja ajattelutapaan. Evoluutiopsykologian ymmärtäminen auttaa myös nuoria jotka painivat ulkonäköpaineiden kanssa, koska se auttaa ymmärtämään mitä vastakkainen sukupuoli haluaa ja auttaa ymmärtämään median roolin kohtuuttomien ulkonäköpaineiden luojana.

Evoluutiopsykologian opintokokonaisuuden järjestää Turku Brain and Mind Center. Turun yliopiston ja Åbo Akademin yhteinen keskus kokoaa alleen turkulaisen neurotieteen osaamisen koko kirjon.

Luotu 23.07.2014 | Muokattu 23.07.2014