Turkuun saapuu Tutkijoiden yö

12.05.2016

Eurooppalainen Tutkijoiden yö järjestetään tulevana syksynä myös Turussa. Syyskuun viimeisenä perjantaina järjestettävä tapahtuma esittelee tutkijoita ja heidän tekemäänsä työtä.

​Turun yliopiston tutkijat ovat aiemmin esitelleet muun muassa leijuvaa junaa Tieteen päivillä. Syyskuussa yleisö pääsee tutustumaan tutkijoihin ja heidän työhönsä Tutkijoiden yö -tapahtumassa.

​Researchers Night eli Tutkijoiden yö -tapahtumia on järjestetty Euroopassa vuodesta 2005 lähtien. Turussa tapahtuma on järjestetty kerran aiemmin, nyt tapahtuma palaa Turkuun osana 13 suomalaispaikkakunnan yhteistä Tutkijoiden yö -ketjua.

– Tutkijoiden yö on tilaisuus, jossa tutkijamme ja paikalle tuleva yleisö voivat jakaa innostuksen, joka tieteeseen ja uuden tiedon hankkimiseen liittyy, Turun yliopiston viestintäjohtaja Anne Paasi sanoo.

Yhden illan ja yön aikana lapset, aikuiset, nuoret ja iäkkäät pääsevät tutustumaan tieteeseen työpajojen, tutkijatapaamisten ja tiedeluentojen kautta.

– Turun yliopisto on viime vuosina järjestänyt useita tutkimusta ja tiedettä esitteleviä yleisötapahtumia ja olemme huomanneet, että ihmiset ovat todella kiinnostuneita tutkimuksesta ja tieteestä. Yleisö haluaa keskustalla, kokeilla ja kokea, tutkijamme puolestaan saavan aivan uudenlaisia näkökulmia yleisön kommenteista ja kysymyksistä, Paasi sanoo.

Vuoden 2016 teema on Muutos. Tiede ja tutkimus tarjoavat erinomaisia välineitä muutoksen tarkasteluun. Tapahtuneiden muutosten lisäksi tiede katsoo tulevaisuuteen ja kysyy, minkälaisia muutoksia voidaan ennustaa?

Turun lisäksi Tutkijoiden yön ohjelmaa järjestetään Helsingissä, Joensuussa, Jyväskylässä, Kajaanissa, Kuopiossa, Lahdessa, Oulussa, Rovaniemellä, Savonlinnassa, Sodankylässä, Tampereella ja Vantaalla. Turun yliopiston lisäksi ohjelmaa järjestää 11 muuta yliopistoa ympäri Suomen, Tiedekeskus Heureka, Tieteellisten seurain valtuuskunta, Teknologian tutkimuskeskus VTT ja European Forest Institute.

Teksti: Erja Hyytiäinen
Kuva: Hanna Oksanen