Turun ensimmäisillä Tekniikan päivillä mahdollisuus rakentaa ja kokea tekniikkaa

17.01.2014

Tekniikan päivät 24–25.1. on suunnattu kaikille tekniikasta kiinnostuneille ikään katsomatta. Päivillä on muun muassa mahdollisuus rakentaa rakettia, ohjata robottia tai lentää purjelentokoneella.

Kaikilla tekniikasta kiinnostuneilla on mahdollisuus rakentaa ja kokea tekniikkaa Turun ensimmäisillä Tekniikan päivillä 24–25.1. Teemana tänä vuonna on Aristoteleen neljästä elementistä ilma. Maksuton tapahtuma järjestetään ICT-talossa, osoitteessa Joukahaisenkatu 3, Turku.

Tekniikan päivillä esiintyvät alansa huippuasiantuntijat ja yhteiskunnalliset vaikuttajat. Mukana ovat tutkijoiden lisäksi mm. purjehduksen olympiavoittaja, kokenut vuorikiipeilijä, Ilmatieteen laitoksen asiantuntijoita, lennonjohtoa, onnettomuustutkintakeskus, Wärtsilä Oyj ja Vaisala Oyj .

Tekniikan päivät Turku-tapahtuman järjestämisestä vastavat Turun yliopisto, Åbo Akademi, Tekniikan akateemiset (TEK), Tekniska föreningen i Finland (TFiF) ja Tekniikan Akatemia (TAF).

Tekniikka tarjoaa vastauksia pieniin ja suuriin kysymyksiin

Ihminen, teknologia ja sen kehitystä edistävä tekniikan koulutus ovat kaikki sidoksissa toisiinsa.

– Näitä yhdistää jatkuva, kiihtyvä ja moniulotteinen kehittyminen monimutkaistuvassa yhteiskunnassa, vararehtori Kalle-Antti Suominen Turun yliopistosta toteaa.

Nykyajan haasteet ja mahdollisuudet alkavat pienen pienistä yksityiskohdista ja muodostavat suuria kokonaisuuksia. Biotekniikka, kemiantekniikka sekä nano- ja informaatioteknologia ovat lähtökohdiltaan kaikki joko jo nimensä mukaan pienen pieniä tai lähes aineettomia tekniikan aloja.

– Nämä kaikki alat tarjoavat toisaalta vastauksia entistä suurempiin kysymyksiin: ilman turvallisuus, ruoan turvallisuus, ympäristömme tulevaisuus, energian saannin turvaaminen sekä kokonaisvaltainen terveys ja lääketiede, vararehtori Suominen sanoo.

Kaikki edellä mainitut tekniikan alat ovat Turun alueen tekniikan koulutuksen vahvuusalueita ja samalla alueen tulevaisuuden mahdollisuuksia. Kaikki alat ovat myös esillä tekniikan päivillä pohtimassa tulevia haasteita ja mahdollisuuksia.

Tuomas Koivula

Luotu 17.01.2014 | Muokattu 15.07.2021