Turun ja Itä-Suomen yliopiston biolääketieteen opiskelijat verkostoituivat Hyytiälässä

27.05.2016

Turkulaiset ja kuopiolaiset biolääketieteen koulutusohjelman ensimmäisen vuoden opiskelijat tapasivat keväisessä verkostoitumistapahtumassa Hyytiälässä.

​Leikkimielisesti Kevät-KuTu-tapahtumaksi nimetty opiskelijoiden ja opettajien vuotuinen tapaaminen oli järjestyksessään jo viides.

Tänä vuonna oli Itä-Suomen yliopiston biolääketieteen ohjelman vuoro järjestää tapaaminen ja kuopiolaiset kutsuivat turkulaiset puolimatkaan - Hyytiälään, Helsingin yliopiston metsäasemalle, Oriveden pohjoispuolelle. Paikka tarjosikin inspiroivat puitteet sekä opiskelijoiden verkostoitumiselle että opettajien yhteistyökokoukselle.

Verkostoitumista monella tasolla

Opiskelijoiden ohjelmaan sisältyi muun muassa työelämävalmiuksien kehittämistä. Orionin HR-asiantuntija Minna Mäntylä neuvoi opiskelijoita työpaikkahakemuksen ja CV:n teossa, ja opetusneuvos Kalevi Kaipio käsitteli yhteisöllisyyttä.

Samaan aikaan opettajat suunnittelivat yhteisiä opintokokonaisuuksia kuten etiikan ja toksikologian verkko-opetusta, keskustelivat biolääketieteen valintakokeen kehittämisestä ja Nordplus-verkostoyhteistyöstä.

Myöhemmin illalla verkostoitumista ja yhteisöllisyyttä toteutettiin saunomalla, makkaraa paistamalla ja tikanheitolla.

Yliopistojen yhteistyö tiivistä

Itä-Suomen ja Turun yliopiston biolääketieteen ohjelmat ovat toimineet tiiviissä yhteistyössä jo useita vuosia. Ohjelmilla on yhteinen valintakoe ja neuvottelukunta, jonka muodostavat koulutusohjelmille tärkeiden sidosryhmien kuten lääketeollisuuden ja lääkevalvontaviranomaisten edustajat.

Graduvaiheen opinnoissa otetaan juuri käyttöön yhtenäinen, Karolinska Institutetin käytänteiden mukaan kehitetty ohjeistus ja arviointiasteikko.

Opiskelijoiden verkostotapaaminen järjestetään kerran vuodessa. Lisäksi opettajat tapaavat ohjelmien kehittämisen tiimoilta tarvittaessa, yleensä Nordplus-tapaamisten yhteydessä. Molemmat koulutusohjelmat kuuluvat biolääketieteen pohjoismaiseen NordBioMedNet-verkostoon.

Teksti: Eeva Rainio
Kuva: Markku Koulu