Turun ja Tarton yliopistojen yhteinen tie

20.02.2013

Tarton yliopiston rehtori Volli Kalm luennoi Turun yliopistossa yliopistouudistuksista sekä tulevaisuuden suunnasta. Yritysyhteistyö ja kansainväliset verkostot ovat nousemassa entistä tärkeämpään osaan. Turun yliopiston kanssa tehtävällä yhteistyöllä on jo pitkät perinteet.

Rehtorit Volli Kalm ja Kalervo Väänänen vastasivat yhdessä luentoyleisön kysymyksiin.

​Kalm kertoi, että Tarton yliopistolla on ollut erityinen yhteistyösuhde Turun yliopiston kanssa jo vuodesta 1919, jolloin siitä tuli vironkielinen yliopisto. Suomalaiset ovat antaneet merkittävän panoksen yliopiston kehittämiseen erityisesti sen alkuaikoina ja 80- sekä 90-luvuilla.

Kalm mainitsi esimerkkinä matemaatikko Kalle Väisälän, joka työskenteli Tarton yliopistossa kaksikymmentäluvulla.

- Tuolloin Suomessa oli kaksi tunnustettua matemaatikkoa. Kun toinen heistä tuli Tarttoon, annettiin Suomesta lainaan puolet koko tämän alan huippuosaamisesta.

- Myöhemmin Turun yliopiston asiantuntijat ovat auttaneet käynnistämään lukuisia kehitysprojekteja, hän jatkoi.

Turun yliopistosta on myös käyty säännöllisesti luennoimassa Tartossa. Jo lähes kymmenen vuotta sitten aloitetussa Granö-vierailuluentosarjassa on esitelty suomalaista tutkimusta sekä akateemiselle että suurelle yleisölle.

Kansainvälinen tulevaisuus

Kalm kertoi lukuisista uudistuksista, joita Tarton yliopisto on käynyt läpi viime aikoina. Uusi laki on muuttanut yliopiston hallinnon rakenteita, johtoon on noussut uusia henkilöitä ja myös yliopiston rahoitusmalli on muuttumassa. Muutoksilla on vaikutuksensa toimintaan.

Tarton yliopisto on Viron kansallinen yliopisto, joten sillä on velvollisuus edistää ja ylläpitää viron kieltä sekä niin sanottujen klassisten perusalojen koulutusta ja tutkimusta. Kalmin mukaan työ näiden asioiden parissa jatkuu, mutta myös yritysyhteistyö ja verkostoituminen kansainvälisesti ovat nousemassa yhä tärkeämpään rooliin.

- Panostamme yhteistyöhön vahvojen tutkimusyliopistojen kanssa erityisesti Pohjois- ja Keski-Euroopassa. Haluamme keskittyä opetus- ja tutkimusyhteistyöhön, josta on konkreettista hyötyä.  Esimerkiksi yhteistyö julkaisujen ja tutkimusprojektien parissa on ollut tiiveintä näillä alueilla, Kalm sanoi.

Kalmin mukaan kansalliset tavoitteet kuten kielen säilyttäminen ja toisaalta kansainvälistyminen esimerkkinään englanninkielinen koulutustarjonta tulee osata pitää tasapainossa. Monipuolinen tarjonta vaatii paljon rahoitusta ja aivan kaikkea ei ole mahdollista toteuttaa.

Rehtori Volli Kalmin luento avasi Turku - Tartto -yleisöluentosarjan, jossa yliopistojen eri alojen huippuasiantuntijat vierailevat luennoimassa toistensa yliopistoissa.

Yhteistyömahdollisuuksia ja verkostoja

Rehtori Volli Kalmin lisäksi Turun yliopistossa vierailivat vararehtori Martin Halli, rehtorin viraston johtaja, strateginen neuvonantaja Annika Tina sekä kansainvälisten asioiden johtaja Sirje Üprus. Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänänen sekä vararehtorit Riitta Pyykkö ja Tapio Reponen isännöivät Tarton yliopiston delegaatiota kaksipäiväisellä vierailulla.

Yliopistojen ylimmät johdot keskustelivat uusista yhteistyömahdollisuuksista ja perehtyivät erityisesti opettajankoulutukseen sekä kansainvälisten verkostojen kuten Goimbran ja Baltic Sea Region University Network (BSRUN)  tavoitteisiin ja merkityksiin.

Delegaatio pääsi tutustumaan myös Maantieteen ja geologian laitokseen, Biolääketieteen laitokseen sekä yliopiston tutkijakouluun (UTUGS).

Henna Borisoff

Luotu 20.02.2013 | Muokattu 20.02.2013