Turun kauppakorkeakoululla pureudutaan yritysten sosiaaliseen vastuuseen 27.4.

17.12.2012

Turun kauppakorkeakoulun ja Turun kauppakamarin yhteinen sidosryhmien kutsuseminaari kokoaa yritysjohtoa, yhteiskunnallisia päätöksentekijöitä ja tutkijoita kauppakorkeakoululle perjantaina 27.4.2012 keskustelemaan omistajan roolista yrityksen yhteiskuntavastuun kantamisen ja kilpailukyvyn ylläpitämisen välisessä jännitteessä.

​Seminaari järjestetään kauppakorkeakoulun (Rehtorinpellonkatu 3, 20500 Turku) Osuuskauppa-salissa klo 14.00‒17.00. Tiedotusvälineiden edustajat ovat tervetulleita tilaisuuteen.

‒ Maailmanlaajuisen finanssikriisin ja euroalueen erityisongelmien koetellessa suomalaisen hyvinvointivaltion jatkuvuutta valtiovallalta vaaditaan erityistoimia uuden elinkeinotoiminnan synnyttämiseksi ja yritysten kilpailukyvyn tukemiseksi. Samalla etenkin valtio-omisteisten yritysten odotetaan kantavan tavanomaista suurempaa yhteiskuntavastuuta kotimaisten työpaikkojen säilyttämisestä ja korkean johtamismoraalinsa myötä osoittavan esimerkkiä työehtojen, ympäristön suojelun ja hyvän hallintotavan noudattamisesta, taustoittaa kauppakorkeakoulun johtaja Satu Lähteenmäki seminaarin teemaa.

Erityisnäkökulmana seminaarin ohjelmassa puntaroidaan valtio-omistajan sosiaalisen vastuun kattavuutta.

‒ Kysymme, voidaanko valtiovallan ohjausrooli poliittisena päätöksentekijänä ja omistajana ulottaa koskemaan myös yleisiä yritysten kilpailukykyisyyden edellytyksiä.

Yhteiskuntavastuu vs. kilpailukyky?

Sidosryhmäseminaarin avaa kauppakorkeakoulun johtaja Satu Lähteenmäki. Pääpuhujina kuullaan Heidi Hautalaa, joka puhuu yritysvastuusta valtion omistajapoliittisessa päätöksenteossa sekä johtaja Anne Brunilaa (yhteiskuntasuhteet ja strategia, Fortum Oyj), joka puhuu yhteiskuntavastuusta valtioenemmistöisessä pörssiyhtiössä.

Teemoja syvennetään paneelikeskustelussa. Merenkulkuneuvos Hans Langh (Langh Ship Oy Ab) tuo keskusteluun perheyrittäjän näkökulmaa, kauppaoikeuden professori Matti J. Sillanpää peilaa omistajan näkemyksiä pörssiyritysten hallintokoodiin ja yliopisto-opettaja Salla Laasonen kertoo sidosryhmädialogista vastuullisuustyökaluna.

Seminaarissa puhetta johtaa Turun kauppakamarin toimitusjohtaja Jari Lähteenmäki.
Luotu 17.12.2012 | Muokattu 29.10.2020