Turun kauppakorkeakoulun tiimi voitti CFA Research Challenge -kilpailun Suomen finaalin

14.03.2019

Turun kauppakorkeakoulu on voittanut CFA Society Finland ry:n järjestämän Research Challenge -sijoitusanalyysikilpailun lukuvuoden 2018–2019 Suomen finaalin. Opiskelijatiimi jatkaa kisaa ja tavoittelee paikkaa globaalissa finaalissa.

CFA Research Challenge on maailmanlaajuinen, yliopisto-opiskelijoille järjestettävä sijoitusanalyysikilpailu, jonka tavoitteena on lisätä sijoitusalan kiinnostusta tulevien osaajien keskuudessa ja kehittää alalle pyrkivien sijoitusalan tuntemusta. Globaalisti kilpailuun osallistuu noin 6 000 opiskelijaa yli 80 maassa.

Kilpailussa 3–5 hengen opiskelijaryhmät laativat sijoitusanalyysin paikallisesta pörssinoteeratusta yhtiöstä.  Kunkin opiskelijaryhmän analyysityötä ohjasi toimialamentori sekä akateeminen neuvonantaja. Suomen finaali ärjestettiin Helsingissä Hotelli Kämpissä 5.3.2019.

Tänä vuonna kilpailun kohdeyhtiö Suomessa oli Cargotec. Kilpailuun osallistui joukkueet kuudesta eri yliopistosta. Kukin joukkue laati kirjallisen analyysin Cargotecista, ja näiden raporttien perusteella valittiin finaaliin kolme parasta joukkuetta. Finalistit, Aalto-yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto sekä Turun yliopisto, esittivät kukin analyysinsä tuomaristolle. Tämän vuoden finaalissa tuomareina toimivat Hanna-Maria Heikkinen (Cargotec), Jutta Rahikainen (SEB) sekä Harri Taittonen (Nordea).

Kokonaiskilpailun voittaja valittiin painottaen puoliksi kirjallista raporttia sekä finaalin esitystä. Kokonaiskilpailun voittajaksi valittiin Turun yliopiston kauppakorkeakoulu, jonka joukkueeseen kuuluivat Antti Koskivuo, Miika Vähä-Kreula, Kaisa Olli sekä Taneli Aho. Voittajajoukkueen toimialamentorina toimi Onni Hautala (Nordea) sekä akateemisena neuvonantajana Valtteri Peltonen (Turun kauppakorkeakoulu). Turun kauppakorkeakoulu nousi kilpailun voittoon vahvalla esityksellään finaalitilaisuudessa. Tiimi sai tuomareilta lähes 95 % maksimipisteistä.

Turun kauppakorkeakoulu matkustaa seuraavaksi CFA Research Challengen EMEA-karsintoihin Zürichiin 10.–11.4. tavoittelemaan paikkaa globaaliin finaalitilaisuuteen New Yorkiin.

- Kisa on ollut hieno kokemus meille kaikille. Finaalissa tunnelma oli mahtava ja onnistuimme vakuuttamaan tuomarit energisellä presentaatiolla. Voitto tuntuu erityisen hienolta, sillä olemme käyttäneet kilpailuun paljon aikaa muun opiskelun ohella. Vaikka kilpailu on ollut työläs, se on antanut erittäin arvokasta kokemusta muun muassa analyytikon työtehtävistä. Nyt katseet on jo suunnattu EMEA-finaaliin Zurichiin, johon lähdemme edustamaan Suomea samanlaisella energisellä otteella, tiimin jäsenet sanovat.

CFA Institute on vuonna 1947 perustettu kansainvälinen, voittoa tavoittelematon järjestö, jolla on jäsenenä yli 150 000 sijoitusammattilaista 154 maassa. CFA Finland on CFA Instituten paikallisyhdistys Suomessa. www.cfasociety.org/finland

Luotu 14.03.2019 | Muokattu 16.04.2019