Turun kaupungin kongressipalkinto Aimo Sillanpäälle

24.09.2015

Dosentti Aimo Sillanpää palkittiin elämäntyöstä kansainvälisten tähtitieteen alan kongressien parissa.

​Sillanpään neljässä eri valtiossa toteuttamissa ja isännöimissä kongresseissa on 25 vuoden aikana ollut 2500 osallistujaa.

​Turun yliopiston fysiikan ja tähtitieteen laitoksen palveluksessa ja Tuorlan observatoriossa työskentelevä Aimo Sillanpäälle ojennettiin Turun kaupungin kongressipalkinto Turun kaupungintalolla torstaina 24.9.

Sillanpään vuonna 1989 valmistunut väitöskirja käsitteli OJ 287 -kvasaarin kirkastumisten jaksollista ilmiötä. Ilmiö herätti maailmanlaajuista mielenkiintoa tähtitieteen parissa ja käynnisti kansainvälisten kongressien sarjan.

OJ-94 -kongressien sarja toteutui Suomessa, Englannissa, Espanjassa ja Italiassa, ja huipentui Sillanpään ennustaman ilmiön toteutumiseen vuonna 1994. Samalla kun maailman suurimmat kaukoputket kääntyivät havainnoimaan Sillanpään väitöstyön kohdetta, käynnistyi myös hänen uransa kansainvälisten kongressien maailmassa.

Sillanpää onnistui saamaan vuonna 2013 ensimmäistä kertaa Pohjoismaihin tähtitieteen suurtapahtuman, European Week of Astronomy and Space Science -kongressin. Viikon aikana Turun Logomossa järjestettiin 30 tähtitieteen eri alojen kokousta, joissa oli yli 600 osallistujaa 51 maasta. Kongressin vaativa toteutus sai niin positiivista palautetta, että tähtitieteen viikko järjestetään vastaisuudessa aina Turun kongressin mallin mukaisesti.

Sillanpään kongresseista yli neljä miljoonaa euroa tuloa Suomeen

Sillanpään urallaan järjestämät kongressit ovat tuoneet Suomeen arviolta 4,4 miljoonaa euroa matkailutuloa. Hänen järjestämissään kongresseissa kansainvälisillä vierailla on ollut mahdollisuus nauttia varsinaissuomalaisesta luonnosta, saunakulttuurista ja lähiruuasta. Lapissa Sillanpää on tehnyt tiivistä yhteistyötä hotelli- ja matkailuelinkeinon yrittäjien kanssa ja esimerkiksi kouluttanut eräoppaita revontuli-ilmiön asiantuntevaan opastamiseen.

Opteon Oy on Sillanpään kollegoineen omistama suuroptiikkaan erikoistunut yritys, joka on valmistanut mm. maailman suurimman avaruuskaukoputken Herschelin peilin sekä esim. optiikan La Palman observatorion kolmeen kaukoputkeen. Opteon Oy:n kansainvälisesti kilpailukykyiset tuotteet ja yrityksessä kehitetyt teknisesti ylivoimaiset hiontatekniikat ovat osasyy siihen, miksi Turussa on vuosien ajan järjestetty tähtitieteen eri alueiden kansainvälisiä kokouksia ja kongresseja. Opteon Oy on palkittu mm. Born Global -palkinnolla sekä Kaarina-mitalilla.

Innostava kertoja tekee tähtitiedettä tutuksi suurelle yleisölle

Aimo Sillanpää on työskennellyt Turun yliopiston fysiikan ja tähtitieteen laitoksen palveluksessa vuodesta 1982 alkaen. Hän on erikoistunut korkeaenergia-astrofysiikkaan ja aktiivisiin galakseihin.

Sillanpää on valittu Vuoden tieteentekijäksi vuonna 1996 ja Turun yliopiston Vuoden dosentiksi vuonna 2014. Sillanpää on toiminut Tuorlan tähtitieteellisen seuran puheenjohtajana vuodesta 2006 alkaen. Tuorlan observatorion ja planetaarion toiminnan aktiivisena promoottorina Sillanpää on inspiroinut kymmeniätuhansia lapsia, nuoria ja tähtitieteestä kiinnostuneita matkailijoita tuomalla astronomian alaa tunnetuksi suurelle yleisölle.

Kongressikaupunki Turku

Turku on Suomen johtavia kansainvälisten kongressien kaupunkeja: kaupungissa järjestetään 60–70 tieteellistä kongressia vuosittain.

Syyskuussa 2015 Turun kaupungin ja Visit Turun kongressiyksikön perustamisesta tulee kuluneeksi 13 vuotta.

Kongressikaupunki Turku on Turun kaupungin ja 18 yhteistyöyrityksen muodostama verkosto, jonka tarkoitus on edistää kansainvälisten kongressien sijoittumista Turun alueelle. Yhteistyöverkostoa ja Turun kaupungin kongressiyksikköä johtaa kongressipäällikkö Sari Ruusumo, joka valittiin Turun yliopiston vuoden alumniksi vuonna 2013.

TK
Kuva: Mika Okko