Turun kaupunki jakoi kaupunkitutkimuksen apurahoja

12.12.2013

Kaupunki on myöntänyt apurahoja Turun kaupunkitutkimusohjelman mukaiseen tutkimustyöhön. Vuoden mittaiseen tieteelliseen työskentelyyn tarkoitettuja tutkijastipendejä jaettiin yhteensä 12 kappaletta. Lisäksi kaupunki myönsi pro gradu -apurahoja.

​Turun kaupunkitutkimusohjelma on Turun kaupungin, Turun yliopiston ja Åbo Akademin yhteinen tutkimusohjelma. Ohjelma lisää kaupunkikehitystä koskevaa monitieteistä akateemista tutkimusta, jonka antia voidaan käyttää myös kaupungin päätöksenteossa.

Turun yliopiston suurimmat apurahat myönnettiin KTT Ulla Hakalalle sekä VTT Risto Haveriselle. Hakalan tutkimus kulkee nimellä Viestintästrategian jalkauttaminen onnistuneen paikkabrändäyksen edellytyksenä. Haverisen tutkimuksen otsikko on Turun kaupunginosat naapurustoina: paikalliset erityispiirteet ja kehittämis-tarpeet kaupunginosayhdistysten näkökulmasta.

Apurahoista järjestettiin avoin kilpailu Turun yliopistossa ja Åbo Akademissa toimiville. Hakemukset arvioineeseen raatiin kuului Turun kaupungin, Turun yliopiston ja Åbo Akademin edustajia. Arvioinnissa kiinnitettiin huomioita aiheen kiinnostavuuteen ja ajankohtaisuuteen, hakemuksen ja hakijan ansiokkuuteen sekä tiedon sovellettavuuteen.

Kaupunki jakoi tutkijastipendejä nyt toisen kerran. Edellinen haku toteutettiin vuonna 2011. Apurahoja pro graduihin kaupunki on jakanut vuosittain vuodesta 2005 alkaen. Jaetuista tutkijastipendeistä yhdeksän rahoittaa Turun kaupunki ja kolme Länsi-Suomen Yleishyödyllinen Asuntosäätiö.

HA

Luotu 12.12.2013 | Muokattu 09.07.2021