Turun korkeakoulut yhdistivät liikuntapalvelunsa laajentaen samalla tarjontaa

10.08.2016

Turun korkeakoulut ovat luoneet yhteiset liikuntapalvelut. CampusSport tarjoaa reilulle 40 000 opiskelijalle ja korkeakoulujen henkilökunnan jäsenelle laajat liikuntapalvelut.

Turkulaisten korkeakoulujen rehtorit, opiskelijajärjestöjen puheenjohtajat ja liikunnasta vastaavat johtajat polkaisivat koordinaattori Joonas Niemen ohjein CampusSportin käyntiin.

​Sport Sirkassa kaikuu 1980-luvun hittikappale kun turkulaiskorkeakoulujen rehtorit, opiskelijajärjestöjen puheenjohtajat ja opiskelijaliikunnasta vastaavat johtajat polkevat tiukkaan tahtiin. Koordinaattori Joonas Niemi on hetkeksi hellittänyt irti korkeakoulujen yhteisten liikuntapalvelujen CampusSportin valmistelusta ja vetää sisäpyörätuntia.

– Meillä on tarjontaa kaikille, on puolen tunnin treeniä, 45 minuutin tehokkaampaa treeniä ja 60 minuutin tehotreeniä, Niemi sanoo ja kannustaa

Ja se on vain alkua. Turun yliopiston, Åbo Akademin, Turun ammattikorkeakoulun, Yrkeshögskolan Novian, HUMAKin ja DIAKian yhdistettyä voimansa liikuntapalvelujen järjestämisessä, tarjolla on jos vaikka mitä.

– Yhteistyön myötä turkulaisten korkeakouluopiskelijoiden liikuntatarjonta laajenee. Ohjattujen liikuntatuntien määrä nousee 100 viikkotuntiin. Jatkossa kaikille tulee mahdollisuus myös vesiliikuntaan, kun ammattikorkeakoululaisten lisäksi myös muut voivat jatkossa käyttää Ruiskadun uimahallia ja saunaa. Turun yliopiston Educariumin ja Iskerin liikuntatilat ovat kaikkien käytössä, samoin Åbo Akademin ja Novian kuntosalit, Joonas Niemi sanoo.

Edullinen väylä liikunnan pariin

Turun yliopiston ylioppilaskunnan puheenjohtaja Riina Lumme (kuvassa keskellä) polkee rivakkaan tahtiin ja on tottuneen kävijän tavoin osannut ottaa mukaan pyyhkeen ja juomapullon. Hiki nousee pintaan, kun vauhti kiihtyy ja vastus kovenee.

untitled-19riina_480px.jpg

Lumme on tyytyväinen CampusSportin syntyyn.

– Yhteistyön myötä vaihtoehtojen määrä kasvaa huomattavasti. Olemme kyselleet opiskelijoilta, mitä he kaipaavat ja yksi selkeä puute on ollut kuntosalien suhteen. Ne ovat olleet liian pieniä ja niitä on ollut liian vähän. Nyt tilanne on parantunut, Lumme sanoo.

Hän näkee CampusSportin soveltuvan erityisen hyvin urheiluharrastuksen piiriin pyrkivälle. Palvelun käyttö maksaa 60 euroa lukuvuodessa tai 40 euroa lukukaudessa. Yksittäisten liikuntakurssien hinnat ovat 20–50 euroa.

– Täällä on helppo kokeilla jotain uutta, ei tarvitse heti sitoutua pitkäksi aikaa kalliiden kausikorttien myötä, Lumme sanoo.

Toiveena on, että laajemman tarjonnan myötä yhä useampi lähtee liikkeelle. Tähän mennessä esimerkiksi Turun yliopiston liikuntapalveluja on käyttänyt 10–15 prosenttia niin opiskelijoista kuin henkilökunnastakin.

– Kyse ei ole vain työkunnon ylläpitämisestä vaan koko elämään vaikuttavasta hyvinvoinnista.  Jo pienikin liikuntakipinä voi tuoda merkittävän lisän jaksamiseen, Turun yliopiston palvelujohtaja Päivi Mikkola sanoo.

Turkulaiset korkeakoulut ja Turun kaupunki ovat tehneet vahvaa yhteistyötä tehdäkseen Turusta aina vain paremman opiskelukaupungin. CampusSport tukee tavoitetta, ja samalla murtaa eri oppilaitosten välisiä raja-aitoja.

– Yksi hyvä puoli on se, että jatkossa eri oppilaitoksissa opiskelevat voivat liikkua yhdessä, Niemi sanoo.

Erja Hyytiäinen

Luotu 10.08.2016 | Muokattu 10.08.2016