Turun miesten siittiöt voivat huonosti

17.05.2013

Tutkimusten mukaan turkulaisten miesten siittiöiden määrä on alentunut vuodessa noin miljoonalla. Jos sama vauhti jatkuisi, vuonna 1998 syntyneillä ei olisi siittiöitä lainkaan. Syy siittiöpitoisuuksien alenemiseen on tuntematon.

​Vielä 1990-luvulla turkulaisten miesten siittiöt pärjäsivät hyvin kansainvälisessä vertailussa, mutta tilanne on muuttunut. Tämä kävi ilmi Turun yliopiston biolääketieteen laitoksen fysiologian oppiaineen ja Tyksin naistenklinikan seminaarissa ”Hedelmällisyys heikkenee – onko jo liian myöhäistä?”. Tilaisuudessa luennoi muiden muassa professori Jorma Toppari.

Toppari on ryhmänsä kanssa tutkinut kolme 19-vuotiaiden turkulaisten nuorten miesten ryhmää muutaman vuoden välein. Selvisi, että myöhemmin syntyneillä siittiöiden määrä on matalampi ja laatu huonompi.

– Siittiöpitoisuudet ovat alentuneet huomattavasti. Siittiöiden määrä on vähentynyt vuodessa noin miljoonalla. Jos sama vauhti jatkuisi, vuonna 1998 syntyneillä siittiöiden määrä olisi nollassa, Toppari kertoo.

Vuonna 1987 syntyneillä miehillä 15 prosentilla oli siittiöitä vain 15 miljoonaa millilitraa kohden, mikä on jo hälyttävän vähän. Sen sijaan 28 prosentilla määrä oli 15–40 miljoonaa, mikä ei ole paljon sekään.

– Jos puoliso on jo yli 35-vuotias, tällainen yhdistelmä on huono. Puolison ollessa 25-vuotias, mahdollisuudet tulla raskaaksi ovat kuitenkin vielä hyvät, Toppari sanoo.

Määrää voi heikentää, mutta ei parantaa

Miehet eivät voi lisätä siittiöidensä määrää terveillä elämäntavoilla, sillä solut määrittävät jo ennen murrosikää sen, kuinka paljon siittiöitä mies pystyy ikinä tuottamaan. Elämäntavoilla voi vaikuttaa siittiöiden määrään ainoastaan heikentävästi.

– Runsas alkoholin käyttö voi vähentää siittiöiden määrää. Tupakointi ei vaikuta suuresti siittiöihin, mutta voi aiheuttaa erektio-ongelmia. Kannabis voi heikentää kivesten toimintaa ja myös lääkeaineilla on vaikutusta, Toppari summaa.

Vaikka tilanne näyttää huolestuttavalta, Tanskasta tulee lohduttavia uutisia. Turkulaisten miesten siittiöpitoisuudet ovat tällä hetkellä samalla tasolla tanskalaisten kanssa, ja Tanskassa heikentyminen on pysähtynyt.

– Syyt siittiöpitoisuuksien alenemiseen ovat vielä tuntemattomia, mutta todennäköisesti ympäristötekijöillä on vaikutusta. Jos syyt ovat ympäristöperäisiä ja ne saadaan selville, niihin voidaan ehkä vaikuttaa, Toppari visioi.

Seminaarissa puhuivat myös dosentti Antti Perheentupa (Turun yliopisto, TYKS, Fertinova) ja erikoislääkäri Rauni Klami (TYKS).

Jenni Valta
Luotu 17.05.2013 | Muokattu 17.05.2013