Turun Suomalainen Yliopistoseura jakaa 50 000 euron tiedepalkinnon

03.02.2017

Turun Suomalainen Yliopistoseura haluaa satavuotisjuhlavuotensa kunniaksi korostaa tieteen merkitystä ja jakaa tänä vuonna 50 000 euron arvoisen Phoenix-tiedepalkinnon.

​Turun Suomalainen Yliopistoseura on perustanut uuden tiedepalkinnon turkulaiselle tieteelle. Palkitun tai palkittujen tieteenalaa ei ole rajattu. Tiedepalkinto ei ole elämäntyöpalkinto, vaan sillä kannustetaan uutta luovaan tutkimukseen.

– Yliopistoseura haluaa satavuotisjuhlavuonnaan keskittyä olennaiseen. Mikä olisi tärkeämpää kuin tukea uutta luovaa tutkimusta? Suuren tiedepalkinnon on tarkoitus konkreettisesti edistää tutkimusta, mutta sillä halutaan korostaa myös tieteellisen työn merkitystä sivistyneessä yhteiskunnassa, seuran puheenjohtaja Riitta Monto toteaa.

Turun Suomalainen Yliopistoseura toivoo myös yleisöltä ehdotuksia tiedepalkinnon saajasta. Yliopistoseuran hallitus ja sen kutsumat asiantuntijat päättävät palkinnon saajan ehdotusten pohjalta. Palkinto jaetaan Yliopistoseuran satavuotisjuhlassa Turun Akatemiatalossa 3. marraskuuta.

Juhlavuoden kunniaksi Yliopistoseura järjestää myös jäsenhankintakampanjan. Seura haluaa kunnioittaa alkuaikojen perinteitä ja lahjoittaa jokaisen toukokuun loppuun mennessä liittyneen henkilöjäsenen (25 euroa) tai yhteisöjäsenen (250 euroa) ensimmäisen jäsenmaksun Turun yliopiston varainhankintaan.

Turun Suomalainen Yliopistoseura perustettiin marraskuussa vuonna 1917 organisoimaan varojen keräystä suomalaisen yliopiston perustamiseksi Turkuun. Lahjoittajia – maanviljelijöitä, virkamiehiä, opettajia, taiteilijoita, tiedemiehiä – kertyi lopulta 22 040 ja vuonna 1920 perustettiin Turun yliopisto.

– Vapaan kansan lahja vapaalle tieteelle -lause yliopiston seinässä määrittää hienosti Yliopistoseuran perustajien aikaansaannosta. Runsaan kolmen miljoonan asukkaan maassa vuonna 1917 yli 20 000 ihmistä lahjoitti rahaa yliopiston perustamiseen, Monto sanoo.

Tiedepalkintoehdotuksen voi jättää ja jäseneksi liittyä Yliopistoseuran www-sivuilla: http://www.yliopistoseura.fi

Eeva-Maria Soikkanen

Luotu 03.02.2017 | Muokattu 03.02.2017